Podcast 53 - Stel de juiste vragen tijdens een intakegesprek met een klant, Mike Godlieb

Stel de juiste vragen tijdens een intakegesprek met een klant?

Ervaren Personal Trainer en groot sport fanaat Mike Godlieb vertelt je hier alles over!

Mike Godlieb is van jongs af aan sporter, zijn ouders hebben hem daarin vrij gelaten en dat heeft geleid tot interesse in diverse sporten zoals wielrennen en mountainbiken en krachtsport. Pas later begon zijn interesse zich uit te breiden in wat gebeurt in het lichaam.

" In alle sporten kwam het terug, mindset, focus, je hebt een doel, als je dat helder hebt, je weet, die kant wil ik op, ga er dan voor! Als je dat doel helder hebt, dan maakt het niet meer uit dat voorbereiden, trainen of eten zwaar of moeilijk kan zijn. "

Op dit moment is Mike bezig om fulltime les te gaan geven, al zeker 34 jaar staat Mike aan de zijlijn om te coachen en te motiveren. Een echte uitdaging voor Mike zijn de mensen die roepen ik haat sport. Hij vindt het geweldig als hij bij juist deze mensen kan bereiken dat ze niet meer weg te slaan en boven zichzelf uitstijgen.

Kwalificeren

Om je klant deze successen te laten behalen is de kwalificatie van jouw potentiële klant heel belangrijk. Dat doe je al voordat je met de klant begint. Mike vertelt dat hij vragen blijft stellen, totdat helemaal duidelijk is, wat de klant precies wil en wat de klant daarbij van jou verwacht.

" Ik ga er met een gestrekt been in, ik blijf vragen. " Aldus Mike

Deze vragen worden vaak vergeten:

✅ Oké wat verwacht je van mij?

Mike zegt dan bijvoorbeeld: “Wat wil je dat ik voor jou doe? Jij komt bij mij, dus ik neem aan dat jij weet wat je wilt dat ik doe. Jij verwacht dat ik iets voor jou kan betekenen, ik hoop dan dat ik niet verkeerd ga.”

✅ Wat is je doel?

Daarover zegt mike: Afvallen..? “Dat is geen doel. Ik ga trouwen en ik heb een jurk, daar wil ik in passen. Is dat realistisch? Ja? Dan heb je pas een doel.”

Blijf vooral vragen stellen!

Het is geen kwestie van Shake hands, thats it, lets start.

Als je het idee hebt dat jouw klant het niet helemaal ziet voor zich zelf ziet, waar moet jouw klant dan nog over nadenken?

Indien de klant er nog over na moet denken kan het heel goed zijn dat deze niet meer terug komt. Je hebt dat snel genoeg door. Mike kan met stelligheid zeggen dat alle klanten die het niet gaan doen, komen met bezwaren. Ja maar.. is een veel gehoord bezwaar. En dat ligt niet aan jou, die klanten zijn er zelf niet klaar voor.

Een klant die een proefles heeft meegedaan daar komt Mike altijd veel van te weten. Hij stelt deze klanten gerust, door te zeggen

" Als ik zie dat je over je grens gaat dan trek ik aan de rem. Het gaat niet om veel het gaat om goed. "

Bij het weglopen weet Mike, deze klant komt terug. Voor het sporten heeft hij enkel de belangrijkste vragen gesteld, of ze bijvoorbeeld aandoeningen heeft waar hij rekening mee moet houden. Tijdens het sporten heeft hij doorgevraagd en komt dan veel te weten, bijvoorbeeld over haar voeding. Dit doet Mike het liefst met een beetje humor. Als mensen in beweging zijn willen ze vaak meer vertellen.

Gebaseerd op motivatie en mindset vragen stellen.

Het doel dat klanten hebben uitgesproken moeten ze voor ogen houden. Belangrijke vragen om te stellen zijn:

  • ✅Hoe lang zit je al in die situatie?
  • ✅Wat is de gewenste situatie?
  • ✅Wat heb je al gedaan om uit die situatie te komen?
  • ✅Kun je vertellen hoe dat is gegaan?

Het doel dat klanten hebben uitgesproken moeten ze voor ogen houden. Dit moeten ze goed voor zich hebben of jij als trainer moet dit naar boven krijgen.

Het stellen van vragen is dus heel erg belangrijk. Als je deze antwoorden hebt ontvangen en je weet wat ze verwachten, dan jij ze goed helpen. Dat geldt ook als de mensen binnenkomen en je ziet aan ze dat het niet oké gaat.

" Je mag het ook zeggen als je baalt, dan gaan we boksen. Hoe heet je leidinggevende, dan plakken we een foto op de boks zak. "

Social media en humor

Ook werkt humor goed op Social media. Als Mike een bericht plaatst op social media, met humor, dan komen daarna de klanten binnen. Ze gaan er eerst om lachen en dan komen de vragen. In deze podcast geeft Mike een goed voorbeeld van hoe hij dat doet en er een klant voor life bij krijgt.

‘Als je emoties los maakt komen mensen in actie. ‘

Mensen helpen doe je door ook te zorgen voor structuur en regelmaat. Dit helpt ook jezelf. Je creëert rust in je agenda, zodat je precies weet wanneer je in je bedrijf werkt en aan je bedrijf.

De groep bij de Sneakers Support waar we ervaringen delen, wordt steeds groter.

Elke dinsdag om 12 uur komen we (online) bij elkaar om te sparren met elkaar.

"Door onze ervaringen te onderling te delen komen we samen steeds verder en kom je meer in actie."

Mike is vaak in de sneakers support aanwezig, dus je hebt de mogelijkheid om hem zelf daar een vraag te stellen. Tevens kan je Mike vinden onder ➡️@mikegodlieb op facebook en instagram.

Als zelfstandig ondernemer, waarbij veel coaches "alleen" werken en niet altijd een "team" om hun heen hebben waarmee ze kunnen sparren, kan het soms een eenzame ondernemersreis zijn.

Elke week staat ons team voor jou klaar, haak jij ook aan?
Deel jouw uitdagingen, hoogtepunten en/of help een collega uit de brand.

Stuur ons een berichtje en je ontvangt een unieke link om deze Sneaker Support bij te wonen.

Presteren doe je niet alleen, winnen doe je samen!

Njoya day!