Zelf uitvogelen of toch uitbesteden?

Als ondernemer ben je vaak een duizendpoot, maar wat besteed je uit en wat niet? Hoe maak je deze keuzes en wanneer?

Het afgelopen jaar ben ik (Naomi) bezig geweest met de digitale wereld: bouwen en vernieuwen van websites en alles wat ervoor zorgt om in contact te komen met potentiële klanten.

Veel (personal)trainers/coaches zijn wellicht niet altijd bezig geweest met marketing. Maar zijn, net als ik, gewoon begonnen. Doordat klanten goede resultaten hebben, groeide mijn klanten bestand. Kortom mond tot mond reclame. Destijds waren mijn websites dan ook alleen een visitekaartje.

Tijdens dit gesprek bespreken we een voorbeeld van een proces dat je helemaal zelf zou kunnen uitvogelen of een expert voor in zou kunnen zetten.


Je kunt je geld (en tijd) maar 1x uitgeven.

Als ondernemer denk je precies te weten welke informatie je op de website moet delen. Er is een grote kans dat je de website hebt laten maken, of je hebt zelf even iets in elkaar geflanst. Een paar mooie filmpjes, plaatjes en een prachtig logo erbij, en klaar ben je!

Kleine aanpassingen zijn zo gemaakt, dus waarom helemaal uitbesteden als je dit ook zelf kan?

Wat is het doel van jouw website?

  • Is het een visitekaartje als in, dan hebben mensen een bevestiging van hetgeen dat ze eigelijk al weten?
  • Een website voor bestaande klanten?
  • Of wil je met deze website in contact komen met potentiële klanten?

Een kleine disclaimer voordat je verder leest:
Ik ben absoluut geen online marketeer of website bouwer, maar ik heb het laatst jaar veel inzichten opgedaan, waarvan ik nu denk: als ik dat had geweten.... Waarom heeft niemand mij dat verteld of mij hierin geadviseerd 🥴

Geloof me, met kleine aanpassingen kun je website bezoekers op een eenvoudige wijze, contactgegevens laten achterlaten zodat jij ze door het sales proces kan leiden.

Door een Masterclass ben ik in aanraking gekomen met de IMU (Internet Marketing Unie). Hier is mijn "online marketing" reis begonnen.

Als ik nu kijk wat ik het afgelopen jaar heb geleerd over online marketing, het opbouwen van sales pagina's en wat je vooral wel en vooral niet moet doen, zou ik iedereen aanraden om hiernaar te kijken ⤵️

Met deze kennis en knowhow, heb ik inmiddels 3 websites opgezet die ervoor zorgen dat bezoekers, vele malen eerder klant worden. Niet om te laten zien dat ik zo goed ben, maar om jou in te laten zien dat je als "leek" met de juiste aanpassingen, meer leads kunt genereren.

Je website is vele malen meer dan slechts een visitekaartje waarop je vaak laat zien: wat je doet.

Het is belangrijk om mensen (emotioneel) te raken. Wanneer de door jouw benoemde problemen herkenbaar zijn, lezen ze pas verder. Dit is het perfecte moment om ze kennis te laten maken met jou als persoon en jouw visie. Wanneer ze het vertrouwen hebben dat dit de oplossing is zullen ze hun gegevens achterlaten. Nu is het aan jou om deze potentiële klanten op te volgen en te laten zien wat je in huis hebt.

Vertel op een sales pagina niet wat je doet, maar vooral waarom jouw product/dienst de perfecte oplossing is.

Wanneer je mensen niet raak of inspireert om verder te lezen, zullen "conculega's" er vandoor gaan met potentiële klanten. Zonde!

Zorg dat je een inspiratie bent, zodat jouw klant straks de superhero kan zijn!

Okay, even verder met het huidige onderwerp: Wanneer besteed je wat uit? Helemaal wanneer je alles, interessant en leuk vind 🙄 een veelvoorkomende valkuil.

Zelf heb ik niet veel geadverteerd, maar volgens Fitness Marketing expert Aernout Leezenberg is dit een "must"! Luister de podcast terug voor zijn visie hierop!

Wanneer de basis (website, advertenties, eventuele e-mail funnels) staan, dan kun je gaan sturen op cijfers om nog meer groei te realiseren.

Let op, de kaarten worden opnieuw geschud, heel Nederland staat te popelen om de gym in te duiden. Zorg er dus voor dat jij in de picture staat!

Wat zijn jouw kwaliteiten?

  • Waar onderscheid jij je in?
  • Waar krijg jij energie van?
  • Hoe ziet jouw toekomst eruit?

    Dit zijn vraagstukken waar ik het afgelopen jaar mee bezig bent geweest.

Mijn kracht: mensen verbinden en krachten bundelen. Niet heel verassend misschien, want dat is precies waar dit platform op gericht is:

  • Aandacht voor jou als trainer/coach.
  • De mogelijkheid om docenten en sprekers een podium te geven.
  • De kans om fitness bedrijven hun product/dienst in de spotlight te zetten bij de juiste doelgroep.

Maar genoeg over mij, het gaat nu om jou als trainer/coach. 

Het is belangrijk als ondernemer zijnde, om te snappen hoe online marketing werkt.

Ben je online niet zichtbaar, dan sla je de plank flink mis. Dat betekent niet dat je alles zelf hoeft uit te vogelen of het helemaal moet uitbesteden. Persoonlijk heb ik gekozen voor een mooie middenweg.

Het aankomende jaar ga ik een coach traject aan om samen met Marketing/Business experts, een sales machine te maken van deze website. Ik kan er maar beter eerlijk over zijn. Hoe meer kennis er geleed wordt, hoe beter de kwaliteit van de (personal) trainers en coaches in Nederland en België.

Het optimaliseren van processen en het sturen op cijfers zal centraal staan. Iets waar ik persoonlijk nooit echt mee bezig ben geweest. Want we hebben zogenaamd een hekel aan sales, jij niet?

Mijn focus is altijd het coachen op zich geweest, of het verbeteren van processen binnen het organiseren van de team evenementen. Maar sales? Neeeuuuh, een beetje social media en af en toe een mailing, that's it.

Om jouw business te laten bloeien, is het belangrijk om regelmatig terug te gaan naar de tekentafel.

  • Wat is jouw ambitie?
  • Welk proces zou jij willen verbeteren, zodat jouw expertise meer tot zijn recht komt?

    Natuurlijk op zijn we op zoek naar een maier dat je aan de andere kant wel meer groei kunt realiseren

Hoe interessant bepaalde bedrijfsprocessen ook zijn, houd vast aan jouw ambitie, jouw expertise en jouw toekomst.

Wanneer je ervoor kiest om samen te werken met experts hou jij meer tijd over voor jouw expertise. Zorg ervoor dat je in grote lijnen weten hoe alles werkt en deel dit met jouw (toekomstige) team. Samen weet je veel meer dan 1, samen kom je veel verder dan alleen. Los daarvan is het ook veel leuker om kennis te delen 😉

Hoe maak je als ondernemer de overweging om zelf aan de knoppen te draaien, of iets uit te besteden?

Een veelvoorkomend "probleem" waar wij als trainers/coaches tegenaan lopen is: het zogenaamde kip/ei verhaal. Wat was er eerder?

Je zou kunnen denken: "ik wil eerste de basis laten draaien, dus ga eerst zelf alles uitzoeken en wanneer er winst overblijft dan ga investeren in marketing of een business coach"

Kortom, je investeert veel tijd en dus geld in dit traject. Resultaat: je behaald minder snel je doel en wanneer je deze uren zou kunnen werken, zie je dat het eigelijk een vrij duur proces is geweest.

We halen de vergelijking met klanten erbij:

Wanneer ze een specifiek doel voor ogen hebben, kun jij als het goed is vertellen hoelang dit proces duurt, hoe dit traject eruit ziet en wat de investering is.

Ook weten we dat dit geen "quick fix" is. Sta maar een stil bij het jouw leerprocessen, de opleidingsjaren en ervaring die je hebt opgedaan.

Of, je kiest voor een snellere en dus efficiëntere weg en gaat samenwerken met experts.

Wanneer potentiële klanten na een proeftraining, er alsnog voor kiezen om het eerst zelf te willen proberen, zijn 2 dingen vrij zeker:

  • Nadat ze het gewenste resultaat niet behalen, komen ze alsnog terug.
  • Of gaan ze naar een andere trainer/coach.

    Kortom, zonde van de tijd!

Je kunt ook vanaf de start kiezen voor een efficiënte werkwijze!

Het investeren in mijzelf, het aangaan van een coach traject is een waardevolle les die ik heb geleerd. Er is een last die van mijn schouder gevallen en achteraf denk ik: "best stom dat ik er nu pas voor kies". Maar ach, je moet toch wat te klagen hebben. hahaha

Durf jij in jezelf en jouw business te investeren?

Het is eigenlijk een beetje raar wanneer jij mensen adviseert om een expert in handen te nemen (jijzelf in dit geval), je zelf vaker niet dan wel hulp/expert inzet voor de vitaliteit van jouw business.

Het is een uitdaging om bepaalde patronen te herkennen, te doorbreken en/of te vervangen. Sta jij op het punt om een andere weg in te slaan? Durf jij om feedback te vragen of misschien zelfs met een coach aan de slag te gaan? Dan zeg ik, Gefeliciteerd!!!

We mogen trots zijn op het feit dat je voor jezelf kunt kiezen, aan jezelf en dus de business durft te werken en zo verder te bloeien.

Vraag jij regelmatig feedback over jouw business van experts?

Neem jij regelmatig de tijd om uit te zoomen en naar je processen te kijken? Hiermee bedoelen we geen familie, vrienden of je partner.

Het kan zijn dat je in een automatische loop terecht komt, en daarna niet naar een volgend niveau kan groeien. Soms zijn jouw focuspunten totaal niet relevant voor jouw klanten. Vraag jij regelmatig feedback aan jouw klanten?

Een kleine meevaller:
Het hoeft niet zo te zijn dat er giga veranderingen doorgevoerd moeten worden, het antwoord ligt vaak dichterbij dan je denkt. Maar wanneer je niet af en toe uitzoomt, of feedback vraagt, zul je met dezelfde acties, hetzelfde resultaat behalen. En dat is waar wij als trainer/coach, denk ik toch iets te fanatiek voor zijn.

Niet alleen jouw klanten hebben structuur, regelmaat en feedback nodig.

Wij zijn er voor jou: Een online community dat jou scherp houd, zodat je kunt groeien als persoon en kan bloeien met jouw bedrijf. Je netwerk is je zekerheid, een goede relatie met collega ondernemers is goud waard.

We nodigen jou uit om in ons kennis- en netwerk te sparren met collega ondernemers. Een veilige omgeving om eerlijke feedback te vragen aan Fitness experts en collega trainers.

Heb je vragen of een ander interessant topic dat je terug wilt zien op Ondernemen op Sneakers podcast of blogartikel, laat het ons weten!

Een ding beloof ik je: "Ik zal al mijn f*ckups en waardevolle lessen van mijn ondernemersreis met jou delen."

Er zijn zoveel lessen die we met elkaar kunnen delen, zodat je niet achteraf iets hoeft te fixen. Het kost veel te veel tijd, energie en is allleen maar gedoe.

Het leven is veel te kort, dat moet je niet willen.

Winnen doe je niet alleen, winnen doe je samen