De diepte opzoeken door de breedte in te gaan, met Virgil Spier
20 april 2022 
6 min. leestijd

De diepte opzoeken door de breedte in te gaan, met Virgil Spier

Virgil is zichzelf altijd aan het uitdagen met beweegpatronen. Bijna geen enkele trainer doet dit, raar maar waar. Virgil is daar echt een master in en zijn beweeg capaciteit is waanzinnig!

Een gymleraar zei dat hij best snel was en op atletiek zou moeten. Dat heeft hij gedaan en daarna met een kampioenschap meegedaan waar hij vervolgens gevraagd werd voor de bonds groep. Dat weer geleid heeft naar de Europese kampioenschappen. 

Hij werd steeds beter en was tot slot snel genoeg om naar het EK te gaan. Van daar uit werd Virgil gevraagd voor het Nederlands estafetteteam. Virgil is in 2008 met het team naar de olympische spelen gegaan. Toch tof om te zien hoe dit een verassende wending heeft gekregen.

Virgil: 

Ik had geen olympische droom. Ik vond het gewoon leuk om te doen en was er toevallig heel erg goed in.

Ongemakken

In 2009 kreeg Virgil ineens ongemakken aan zijn knieën. Hij kon nog wel 240 kilo deadliften, maar een half uurtje wandelen ging niet meer. Door online te zoeken en wat dingen uit te proberen kwam Virgil op mobiliteit uit. 

Virgil: 

Ik zag toen een filmpje van Ido Portal en toen kwamen er zo veel ideeën in mijn hoofd, daar ben ik gaan induiken. Er kwamen super veel dingen langs en ik werd een movementslet.

Hij ging alles uit proberen, iedereen had een ander idee van movement. Toen kwam hij ook Erin Maaswinkel tegen, een gepromoveerde beweeg wetenschapper die nu zijn businesspartner is.  Erin heeft een soortgelijke journey doorgemaakt vanuit triatlons.

Samen hebben ze de BAD (Broad Athletic Development) Academy. Daar leer je hoe je van een persoon, een persoon kunnen maken die klaar is om atletisch te zijn in de breedste zin van het woord. 

Daarmee willen ze jou kunnen klaar maken om te klimmen, te worstelen, te dansen, om aan strongman mee te doen en om 5 uur te hiken door de bergen heen. We kijken naar wat jij daarvoor nodig hebt. 

Je komt er achter dat als je het ene deel traint, een ander deel beter wordt. Hier kunnen we allemaal beter van worden. Als je bijvoorbeeld oefeningen voor je voeten doet, kan je ineens veel beter squatten en deadliften.

Virgil: 

Als je naar de atletiekwereld kijkt, zie je dat er nog niets of nauwelijks bekend over is, ik kan wel 2 uur een training geven over alleen maar voeten.

Maar als je denkt aan sprinten, of squatten, wat heeft contact met de grond? Je voeten, waarom trainen mensen dat stukje dan niet? Het is mogelijk om een veel beter werkend lichaam te krijgen.

Zo, even een kleine break:
Nu heb je een kleine indruk van Virgil Spier. Heeft deze beste man jou getriggerd en ben je benieuwd hoe hij zelf traint, mensen coacht en opleidingen ontwikkelt en organiseert? Lees of luister dan verder:

Ik had 2 jaar geen krachttraining gedaan en ik was sterker dan ooit. Als je dit weet ga je niet meer terug!

Door je beter te bewegen kan je ook makkelijker tillen.     

Virgil: 

We onderzoeken met topsporters wat er gebeurd als we iemand nemen die een ultraloopster is en die de eerste vrouw wil zijn die de Legends Trail volledig afsluit.

Ik kijk dan in de breedte wat ze nodig heeft. Bijvoorbeeld door te kijken naar de voeten en die super sterk te maken. Ze heeft het nu gehaald en na 272 kilometer heeft ze nergens last van behalve wat kleine dingen. Geen stijve knieën of achillespezen alles werkte gewoon heel goed.

We werken van beneden naar boven.

Ze spenderen veel tijd aan de dingen die de mensen vergeten. 

En ze doen ook nog altijd de dingen die mensen niet vergeten.

Hoe werkt het?

Sniper Shotgun Approach je wilt gespreid schieten, we maken een soort van bodyscan. Welke bewegingen voelen raar aan. Zodra je dat weet kan je een Sniper Approach doen, waar je beperkt bent of waar je pijn hebt, daar ga je op verschillende manieren aan de beperking trainen of als je pijn hebt, ga je juist ook het gebied eromheen trainen. Dan krijg je een beter idee van waar het probleem precies zit. Vanuit trainingsleer kan je vrij grove problemen oplossen. Zo kan bijvoorbeeld een nieuwe heup voorkomen worden, door het gebied eromheen te trainen.

Virgil: 

Ik vraag dan ook vaak: maakt het uit als we de operatie een half jaar uitstellen, zodat we dit kunnen proberen?

Hoe meer bewust jij bent van wat je kan doen met je lichaam, wat je voelt en de energie kan voortzetten in je ledematen, hoe meer je capabel bent in verschillende sporten, hoe meer je de breedte in kan.

Preventie is belangrijker dan vooruitgang.

Je gaat niet alleen maar volume trainen op hetzelfde, je gaat je lichaam functioneler gebruiken zonder te overbelasten.

Je hersteltijd is even belangrijk als je trainingstijd. Mensen weten niet hoe weinig ze moeten doen om hetzelfde resultaat te krijgen. Meer is niet beter.

Een principe die wij in de opleiding hebben is, als er vooruitgang is zie ik geen reden om meer te doen. Hoe meer je gaat trainen, hoe meer kans je hebt op een negatief bijeffect. Als je dan denkt aan kwalitatief oud worden, dan wil je geen kniepees afscheuren. First: Do No Harm!

Virgil: Je wil niet 5 keer in de week trainen als het ook in 2 keer kan.

Wat kunnen we verwachten van de opleiding?

De opleidingen zijn vrij lang, de mobiliteit opleiding of kracht opleiding waren bijvoorbeeld 8 maanden. 

Virgil: 

We vinden het belangrijk dat je zelf ervaart wat je de mensen gaat aanleren. 

Samen met Erin hebben ze zo goed als alle informatie bij elkaar gehaald, ze hebben alle mobility workshops op één hoop gegooid, de marketing eruit gehaald en gekeken wat blijft er nog over. Ook voor krachttraining hebben ze dit gedaan. Mede door corona hebben ze ervoor gekozen om internationaal te gaan. 

Mobiliteit = Flexibiliteit + Kracht + Coördinatie + Snelheid  

1 opleiding: Alle theorie van mobiliteit + Alle theorie van krachttraining + alle theorie van longevity. 

Hoe kan ik op een kwalitatief goede manier oud worden, maar ook Resilience, je leert dan wat de manieren zijn om te trainen waardoor je een hogere botdichtheid krijgt of sterkere pezen. Motivatie, changing habits komen er ook in voor.

De eerste officiële versie willen we starten in 2023. We beginnen met voeten enkels knieën, waarna we daarna naar heupen en onderrug gaan gevolgd door nek schouders armen. Op dit moment doorlopen we de opleiding met een testgroep en kunnen we kijken waar we nog moeten aanvullen.

Heb jij vragen voor Virgil of wil je contact met hem opnemen? 

Dat kan via:

Wil jij puur & lekker genieten, dan is er nog >>> Move Lab

Move lab heeft diverse leuke workshops waar ze van alles uit proberen. Omgeving Amsterdam dat is puur & lekker genieten.

Voor trainers en coaches, waarvoor bewegen we eigenlijk en waar komt het vandaan? Iets meer de diepte in en zo ook iets meer in de breedte!

Wil jij sparren met collega ondernemers?

Elke week staat ons team voor jou klaar, haak jij ook aan? Deel jouw uitdagingen, hoogtepunten en/of help een collega uit de brand tijdens de Sneaker Support!

Stuur ons een berichtje en je ontvangt een unieke link om deze Sneaker Support bij te wonen.

Presteren doe je niet alleen, winnen doe je samen!

Bedankt voor het lezen en luisteren en tot de volgende podcast!

Njoya day!

Reactie plaatsen