Podcast 65 en 66 - De meerwaarde van het samenwerken met een fysio, Thomas Kos
15 juni 2022 
8 min. leestijd

Podcast 65 en 66 - De meerwaarde van het samenwerken met een fysio, Thomas Kos

Thomas Kos is een half jaar lid van onze besloten community. Wat ons direct opviel, was zijn manier van lesgeven. Hij kijkt net even verder dan de meeste personal trainers en onderscheid zich door samen te werken met fysiotherapeuten. 

Het gat tussen de fysio en de personal trainer mag kleiner worden, sterker nog, deze beroepen zouden velen fitness experts het liefst hand in hand verder zien ontwikkelen.

Tijdens het gesprek kwamen een aantal interessante onderwerpen naar boven, die we niet over wilde slaan. Om het behapbaar te maken, hebben we ervoor hebben gekozen deze podcast op te splitsen in 2 delen:

In het eerste deel bespreken we het onderstaande:

  • Waarom je met een fysio zou samen moeten willen werken;
  • Testen en meten: als je niet meet, boeit het geen reet;
  • In hoeverre durf jij jezelf kwetsbaar op te stellen tegenover jouw klanten?


Het 2e deel komt volgende week aan bod:

  • Wanneer zet jij testen in?
  • Hoeveel is jouw training waard?
  • Investeer in jezelf, zoals klanten dat ook doen;
  • De ervaring van Thomas (lidmaatschap Ondernemen op Sneakers);
  • De laatste praktische tip van Thomas, wanneer je ook met een fysio of specialist wilt samenwerken.

Het gat tussen de fysio en de personal trainer mag kleiner worden.

Door een combinatie aan verschillende factoren, is hij zich hier in gaan interesseren. Thomas geeft trainingen vanuit huis en zit sinds 5 jaar in deze business, hij heeft een commerciële achtergrond.

Zijn interesse gaat uit naar voeding, maar ook naar de mogelijkheden van het lichaam. Stel je moet rust nemen voor je onderlichaam, wat is er dan nog mogelijk voor je bovenlichaam. Soms moeten mensen rust nemen, dat doen ze graag, maar zodra ze weer mogen beginnen van de fysio, weten ze niet wat te doen.

Het is belangrijk om te onderzoeken en continu af te stemmen met de klant wat ze kunnen. Daarbij moet je het grotere plaatje zien. Het kan zijn dat iemand denkt last te hebben van het bovenbeen, maar het is belangrijk om te kijken naar meerdere factoren van het lichaam.

Naomi zegt, ik vind het een feestje om te differentiëren, ik heb in mijn hoofd, waar de klant de oefening moet voelen, dus ik vraag waar ze het voelen, en dan kan ik spelen en optimaliseren, dat is echt leuk!

Het is soms lastig om naar je lichaam te luisteren. Let daarom goed op, kijk naar wat er wel kan in het gebied eromheen. Hoe leuk is het, om te zien dat iemand met schouderklachten van 15 push ups in korte tijd naar 40 push ups gaat!

Als je niet meet, boeit het geen reet

Op het moment er iemand voor het eerst bij je komt, kijk dan naar deze persoon en begin bij de onderkant. Dus eerst de voeten, dan werk je door naar boven. Thomas krijgt van de fysiotherapeut de vraag, ik kan nu niets meer doen, wil jij kijken wat je nog meer kan doen?

De klant geeft aan in de intake wat het doel van de trainingen is. Maar belangrijk is om te testen en te meten, want als je niet meet, boeit het geen reet.

Het is dus afhankelijk van wat de klant wil. Als Thomas met ze aan de slag gaan laat hij ze eerst een squat doen. Door te observeren hoe ze dit doen kan hij testen wat iemand allemaal kan. Daar is overigens een leuk boek over geschreven -> The Squat University.

Maar er is meer mogelijk. Je kan ook kiezen voor een push up test of de leg extension testen. En vergeet de conditietest niet. In de podcast legt Thomas je uit hoe je dit op een goede manier aan kan pakken.

Naomi is het daar helemaal mee eens, zij houdt ook de resultaten bij en neemt normaliter een whiteboard mee naar de training. Heeft ze deze niet mee dan weten de klanten gelijk dat het tijd is om te testen. Naomi geeft een goed voorbeeld hoe je je klant weer kan enthousiasmeren, want niet elke klant zit op zo’n test te wachten.

Blijf zoeken naar de grens van wat jouw klant aan kan. Fitheid is te meten, ook al is het ontastbaar.

Durf jij jezelf kwetsbaar op te stellen?

Soms moeten mensen echt iets meemaken, om aan hun gezondheid te gaan werken. Diabetes, hartproblemen of iets anders, geeft aan dat er meer gaande is in je lichaam. Als je dan aan je voeding en sport gaat werken, dan hoef je het misschien niet met een pilletje op te lossen. Wel is het jammer dat dit een reden moet zijn om te gaan sporten. Ook tijdens de corona periode hadden veel mensen redenen om de sport helemaal weg te laten zakken. Thomas baalt er dan ook van dat dit kan gebeuren.

Hoe ga je er mee om, hoe krijg je deze personen weer in beweging?

Je moet duidelijk krijgen bij de klant, zonder te pushen, dat ze meer moeten bewegen. Belangrijk daarbij is dat ze zelf zien dat hun gezondheid niet goed gaat.

Thomas vraagt dan hoe de klant zich voelt, als deze dan zegt: “Belabberd, ik heb net een stukje gefietst en dat viel tegen.” Waarom hij vraagt, hoe het voor ze zou zijn als het fietsen ze wel makkelijk af zou gaan.

Er moet dus een duidelijk verschil uit deze vraag komen, mensen moeten voelen dat je een helpende hand biedt. Fit zijn is ontastbaar, tot het werkelijkheid wordt.

Geef mensen het vertrouwen dat het ze kan lukken. Dat ze zich kwetsbaar op mogen stellen, zich veilig kunnen voelen. Soms helpt het ook om je eigen struggles te delen. Het gaat bij ons ook niet van een leien dakje. Je bent niet de enige. 

Hoe gaat het echt met jouw klanten?

Iedereen heeft zo zijn uitdagingen. Het is dus niet verkeerd om dat ook te delen. Soms denken mensen dat jij al succes hebt, terwijl jij nog heel hard aan het bouwen bent.

Je bent een voorbeeld voor anderen, maar je hebt struggles, je hoeft dit niet altijd te delen, maar er zijn zeker momenten waarop je dit kan delen. Grote kans dat je hier mensen mee inspireert! Let daarbij goed op of de klanten ook echt geïnteresseerd zijn. Luisteren ze wel naar je, mocht je het gevoel hebben dat ze niet luisteren, dan is het misschien niet het juiste moment om iets te delen.

Wanneer test je progressie?

Vraag jezelf af, willen deze mensen echt fit worden? Wat zijn hun wensen en doelen, sluiten deze wensen en doelen aan bij wat jij wilt bereiken met de klant.

Door bij te houden en de progressie te meten houd je de klanten ook enthousiast. Probeer overzicht en structuur te creëren. Virtual gym is een app die je daarvoor kan gebruiken. Op de site staan nog meer handige apps en tools die we gebruiken >>>Je vindt deze hier

Geef de klant een stukje aandacht. Je traint niet alleen samen, maar je geeft je klant het gevoel dat hij echt gezien wordt. Thomas en Naomi delen in deze podcast hoe ze dat doen elk op hun eigen manier. Hier kan je zeker een aantal tips uit halen.

Hoeveel is jouw training waard?

Een gouden tip! Deel aan het eind van de maand een progressieverslag met je klant. Dit mag kort en bondig zijn. Je kan dit delen op het moment dat je de factuur van de volgende maand stuurt. Daarmee zeg je eigenlijk, Wat tof dat je in jezelf investeert! We gaan er weer tegenaan! 

Investeer in jezelf, zoals klanten dat ook doen

Vraag jij jezelf wel eens af of je jezelf zou inhuren, als jij in de schoenen staat van jouw klant? De klantervaring mag zo diep zitten, dat ze jou het geld helemaal waard vinden.

Tijdens een training is er niet altijd ruimte voor, maar neem vooraf of achteraf even de tijd om met elkaar te praten. Daar komen vaak goede reviews uit, zoals:

  • ✅  Resultaten die behaald zijn
  • ✅  Wat mensen nu kunnen wat ze toen niet konden
  • ✅  Wat jou klanten van jou vinden

Dit zijn de beste reviews want, deze mensen hebben het besluit genomen, ze hebben resultaat en ze komen nog steeds bij jou!

Zo ervaart Thomas Ondernemen op Sneakers!

Naomi vraagt: “Waar ben jij in je eentje tegen aan gelopen, waardoor je het besluit hebt genomen te gaan kijken bij ondernemen op sneakers?”

 Thomas: “Ik zocht iets waarbij ik me kon spiegelen en waarbij ik niet het wiel opnieuw hoefde uit te vinden.

Hij verteld verder:
Ik was met een business coaching traject gestart, waar ik veel te veel geld tegenaan heb gegooid. Ik heb daar van de persoon in kwestie wel veel geleerd. Zij is een brand manager, ze kwam met dingen waarvan ik denk: joh, ik wil gewoon aan de slag. Ze begon met flyers en dergelijke waar ik wel wat klanten uit heb kunnen halen destijds. Ik dompelde mezelf in de business coaches.

Ik kwam erachter dat in de basis, je iets moet bedenken en dat je in je omgeving moet vragen of ze het een goed idee vinden. Vervolgens voer je dat uit. Ik merkte dat de personen in mijn omgeving, daar heel erg realistisch in waren. Ze gaven aan dat mijn ideeën te duur zijn, mensen het niet aan huis willen, omdat ze liever naar de sportschool gaan. 

Die business coach (brand manager)

“Ik dacht eerst, deze coach zal het wel weten, maar had het gevoel dat er geen resultaat mee te behalen viel"

Vanuit daar ging ik op zoek naar iets dat bij me past. Ik kwam bij allerlei business classes uit, van die Tony Robbins achtige seminars, behoorlijk Amerikaans en daar kon ik niet zo goed tegen. Ik zag via Instagram feeds een symbool van ondernemen op sneakers en ik dacht gelijk: Ja, Ik ben een ondernemer op sneakers! 

Toen ik me bij ondernemen op sneakers aansloot, kwam ik in een warm bad terecht.

In het begin twijfelde ik, omdat ik een lidmaatschap aanging, maar ik dacht toch, ik doe het gewoon. Ondertussen zit ik hier nu een half jaar heb ik veel interessante gesprekken en kan ik zeggen dat het loont. Aldus Thomas

Naomi vraagt: Is het bedrag wat jij hebt gestoken in business coaching hoger of lager dan wat mensen steken in hun gezondheid bij jou?
Thomas antwoord: “VEEL HOGER”

Inzicht

Jij weet dat je investeert in jezelf door middel van business coaching, andere investeren in hun gezondheid. Jij hebt verschillende trajecten gehad, de ene was succesvoller dan de ander, je zit nu bij ons. 

Wij noemen onszelf geen business coach. Maar als ik kijk naar de gesprekken en onderwerpen waar wij het over gehad hebben dan vinden wij het een meerwaarde voor iedereen. Dat is de reden waarom we dat in een groep doen. Aldus Naomi

Verbeteren

Eigenlijk is het vrij simpel, als klanten een traject met je aan gaan en ze zeggen na 2 a 3 maanden, ik heb het gevoel dat we het resultaat er niet uit halen, dat we geen klik hebben of iets anders, dan weet je, dat je er iets aan moet doen, dat je het plat gezegd niet waard bent op dat moment. Waar je gelijk iets aan kan veranderen.

Laatste tip van Thomas: Wil jij samenwerken met een (fysio) therapeut? 

Ga naar een plaatselijke fysiotherapeut en vraag of je kosteloos een keer mee mag lopen. Leg die connectie!

Ben je een doener net als thomas, luister dan deze waardevolle podcast. Of kom rechtstreeks bij thomas terecht via:

Vind jij het waardevol om contact te onderhouden met gelijkgestemden?

Sluit je aan bij ons exclusieve Kennis- en Netwerkplatform voor Fitness Professionals: https://ondernemenopsneakers.nl/lidmaatschap

 De ideale omgeving om te sparren met collega ondernemers!

  • ✅ Geen tijd en energieverspilling bij jouw zoektocht het zoeken naar de juiste informatie.
  • ✅ Geen irritante advertenties die op poppen op social media kanalen.
  • ✅ Geen irrelevante informatie die jou als persoon, jouw business en jouw klanten niet verder helpen.

Klantbehoud is de key voor een gezond groeiend bedrijf. Op deze website en in onze besloten community, delen wij waardevolle informatie, tips, tricks en inspiratie voor jou als trainer/coach🎓

Kom samen met collega’s in beweging en optimaliseer de vitaliteit van jouw business. 

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, vele collega ondernemers zijn je voorgegaan.

Luister elke woensdag naar een nieuwe aflevering en groei met ons mee.

Heel veel luisterplezier en Njoya day!

Reactie plaatsen