Het business coach traject voor jou als personal trainer, Rob Trousselot
21 februari 2023 
22 min. leestijd

Het business coach traject voor jou als personal trainer, Rob Trousselot

Rob Trousselot is deze aflevering te gast om te vertellen over "Het business coach traject" voor jou als Personal Trainer. 

Oude rot in het vak

Hij is een veelzijdig ondernemer en ruim 20 jaar actief in de Fitness branche. Zijn trademark: oplossingsgericht, daarnaast is zijn kennis is groot en gaat way back!

Naast zijn eigen Fitness en PT studio's is hij oprichter en mede-eigenaar van LIJFSTIJL Coaches, een kennisnetwerk dat op zakelijk en inhoudelijk gebied nagenoeg alles faciliteert voor startende, maar zeker ook reeds ervaren Health Professionals.

Bewezen concepten die regelmatig met succes toegepast worden door ruim 500 Personal Trainer/Coaches binnen 125 PT studio’s in Nederland en België. 

Zijn slogan: "Waarom moeilijk doen, als het samen kan"  zou jou alleen al in beweging moeten krijgen om te luisteren wat zijn concepten voor jou als personal trainer/coach kan betekenen.

Werkzaam voor LIJFSTIJL Coaches

Sinds begin dit jaar ben ik, Naomi Rinsampessy, werkzaam voor LIJFSTIJLCoaches en ben ik verantwoordelijk voor de sales. 

Het is supergaaf om met een team samen te werken waar ik de personen al behoorlijk wat jaren (15+) ken. Daarnaast heb ik elke stap vanaf de start van het LIJFSTIJL Coach netwerk van dichtbij mogen volgen.

Dagelijks kijk ik ernaar uit om op deze manier veel Personal Trainers/Coaches te ondersteunen bij hun ondernemersreis.  

Waar we met Ondernemen op Sneakers, personal trainers op een laagdrempelige manier met elkaar verbinden en kunnen sparren op ons besloten platform, gaat LIJFSTIJL tot in detail aan de slag met hun ondernemersreis en de ontwikkeling hun bedrijf.

Kortom, ik spreek een hele hoop Personal Trainers om te vragen waar ze tegenaan lopen en wat hun ambities zijn.

Tijdens het gesprek kijken we ook of er van beide kanten een zakelijke match zou kunnen zijn en leg ik uit wat de LIJFSTIJL Coach formule voor ze kan betekenen.

Als jij net start als personal trainer, vaak vanuit passie voor de sport, maar zonder ondernemers achtergrond, dan zijn er best veel dingen die je moet uitzoeken:

  • waar haal je informatie vandaan?
  • welke dingen moet je allemaal geregeld hebben als je op een zakelijke manier start als personal trainer?
  • wat moet eerst geregeld zijn, wat kan later geregeld worden?

en zo zijn er tig onderwerpen die erbij komen kijken als je voor jezelf begint als ZZP'er.

Er zijn ook Personal Trainers die al meerdere jaren werkzaam zijn als trainer, maar die toe zijn aan een van de onderstaande stappen:

  • een eigen locatie openen
  • het team uitbreiden en met trainers gaan samenwerken
  • meer processen automatiseren en/of professionaliseren

Het komt ook regelmatig voor dat de onderneming van de ervaren Personal Trainers zo snel is gegroeid, dat het overzicht en de structuur een beetje zoek is.

💡Zowel voor alle zakelijke rompslomp, als het optimaler trainen en coachen van klanten is het Business Jaarprogramma de oplossing.

🎓Er is een praktijkgericht coach traject opgezet, dat jou als ondernemer en trainer/coach door alle bedrijfsonderdelen begeleidt.

Het maakt niet uit waar jij je bevind in jouw ondernemersreis. 

Wanneer je al een tijd werkzaam bent, zal het op veel momenten jouw ogen openen en kun je jouw bedrijf meer structuur geven, overzicht creëeren en processen optimaliseren.

Aan de andere kant is het ideaal wanneer je net begint. Dan hoef je niks aan te passen en start je vanaf "nul" en zet je jouw business meteen op zodat het kan slagen. 

Kortom, we weten eigenlijk bijna zeker dat er weinig personal trainers al deze zakelijke facetten behandeld hebben, laat staan geoptimaliseerd zijn en benut worden.

Rob: Ik durf wel te zeggen dat de LIJFSTIJL Formule de meest complete begeleidingsformule is, die voor personal trainers beschikbaar is. Zowel zakelijk als klantbegeleidings inhoudelijk

Luister deze aflevering om te ontdekken of jij alles al goed geregeld hebt.

Of dat er onderwerpen zijn, waar jij ondersteuning bij kunt gebruiken. Want zeg nou eerlijk, waarom zou je moeilijk doen, als het samen kan?

Rob, vertel eens kort hoe je bent begonnen?

Zodat mensen snappen wat jouw ervaring is en zal er vaak gedacht worden: aaah, dat klinkt inderdaad wel herkenbaar. Waarna we uiteraard ook gaan delen wat LIJFSTIJL Coaches voor jou kan betekenen.

Hoe ben jij begonnen? Ik werk al jaren in de fitness industrie, maar zo’n 20 jaar geleden was een van de grootste frustraties, dat trainingsprogramma software door de eigenaar van de sportschool, achteraf op een computertje werd geïnstalleerd, zodat de mensen en/of trainers, ook iets hadden om mee te werken. Het is eigenlijk heel raar dat “het begeleiden van klanten" een soort afvoerputje van jouw onderneming is geworden. 

Toen hebben wij ervoor gekozen om een gym op te zetten, tegenwoordig noemen ze het een Boutique Studio. Ik had geen idee wat ik aan het doen was, maar wij dachten, wij beginnen in een loods in Den Helder. 

Wij hadden een aantal spelregels opgesteld. 

  • Mensen moeten altijd onder begeleiding en altijd op afspraak trainen. 
  • Ze moesten ook afberichten, wanneer ze niet konden komen.
  • Ook moesten ze 80 procent van hun abonnementaantal aanwezig zijn, anders kregen ze een gesprek met ons.
  • Daarnaast moest het vooral functioneel, maar zeker ook fun zijn. 
  • Rondom het sporten, deden leden ook heel veel mee aan evenementen. Uiteindelijk zijn we die zelf gaan organiseren en met heel veel succes. 

Mensen wilden dus ook niet meer opzeggen, omdat ze de binding van de club en de leden onderling niet meer kwijt wilden. Nou, dat was de start van onze eigen locatie. 

Toen kwam Facebook een beetje op en zagen andere coaches in het land wat wij deden.

Dat vonden ze interessant. En die kwamen echt uit het hele land naar Den Helder om stage te lopen. En wij vonden het heel leuk om mensen mee te laten kijken en te vertellen wat we deden. Omdat wij alleen op afspraak trainen waren we 's ochtends 3 uurtjes open en 's avonds 4 a 5 uur. De rest van de dag hadden we toch lekker vrij, want je hoeft niet van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds open te zijn. En ja, uiteindelijk kwamen er zo vaak verzoeken om mee te lopen dat ik heb gezegd: ik schrijf gewoon uit wat ik op dat moment heb staan qua processen. En dat is meer dan 10 jaar geleden ondertussen. En dat licenseerde ik toentertijd voor €50. En langzaamaan is dat gegroeid.

We zijn eigenlijk uit de vragen van de aangesloten coaches, de formule gaan verbreden. Ja, en ik durf nu wel te zeggen dat we de meest complete, zowel zakelijke als klant begeleiding inhoudelijke formule hebben, die er bestaat. 

We werken met besloten regio's, dus wij helpen met onze formule één partij in één bepaald gebied van zo'n vijfentwintigduizend inwoners.

En voor ons maakt het niet uit of:

  • je buiten aan het trainen bent;
  • je in de sportschool je eigen bedrijf opbouwt;
  • je een eigen studio wilt starten;
  • dat je een online coach bent.

We zijn allemaal ondernemer, elke ondernemer heeft te maken met:

  • wet en regelgeving;
  • het bedenken van een product aanbod;
  • de juiste prijzen koppelen aan het productaanbod;
  • vervolgens moeten er doelen gesteld gaan worden;
  • dan komt marketing om de hoek kijken om klanten binnen te halen;
  • het begeleiden van klanten in dit vak dan; 
  • de hele facturatie en administratie eromheen moet geregeld worden;
  • wanneer je wilt uitbreiden met personeel, komt er nog meer bij kijken.

Weet je, het maakt niet uit. Ik heb wel eens gezegd, al trekken we het hoofdstuk klantbegeleiding eruit en we stoppen daar iets anders in, bijvoorbeeld hoe je een bepaald kapsel moet knippen voor een kappersopleiding, dan zijn alle andere hoofdstukken er omheen ook geschikt voor de ondernemers in de kappersbranche. 

Kan elke personal trainer hiermee aan de slag gaan?

Of je een paar klanten traint of dat je nou echt je eigen studio wil gaan opzetten, dat maakt dus niet uit. 

We bespreken veel de zakelijke overhead:

  • Hoe zet je je bedrijf op? 
  • Hoe richt je een pand in met vergunningen en al
  • Maar ook advertenties en marketing 
  • Het productaanbod komt naar voren

Hoe zit het met klantbegeleiding? Want de meeste trainers hebben wel opleidingen gedaan.

Op het moment dat je gaat kijken naar klantbegeleiding, dan merken wij dat ook onder onze coaches, het zijn overigens: personal trainers, diëtisten, vitaliteit coaches, fysiotherapeuten die commerciële diensten gaan aanbieden, nog veel meer uit hun klantbegeleiding kan halen. 


Als het juiste trainingsschema, voedingsbegeleiding de oplossing zou zijn, dan hadden we natuurlijk geen maatschappelijk probleem, qua chronische aandoeningen, etc. 


Onze klantbegeleiding bestaat uit een twintigtal interventies van een aantal weken. Dit kunnen 4 of soms wel 12 weken zijn, op één bepaald domein. En dat gaat echt niet alleen maar over dagelijks bewegen, trainen, voeding en ontspanning. Wij kijken veel verder naar alle zaken die voorkomen dat mensen meer bewegen, trainen, gezonder/minder eten en ontspannen. 

Want dat is eigenlijk de taak die wij mensen proberen aan te reiken. 

In onze maatschappij is het bijna onmogelijk geworden om niet afgeleid te worden. We worden continu verleid door marketing en verwachtingen. Als we dat al niet zelf doen, dan wordt dat door social media wel op ons geprojecteerd. We moeten de hele tijd presteren op het werk en misschien zelfs ook nog in sport of jouw privé leven, waardoor er veel negatieve factoren zijn, eigenlijk valkuilen, die jou afleiden van de focus op jouw doelstelling. 

Stress, slaapgebrek, overprikkeldheid, en al dat soort zaken, hebben wij ook verwerkt in het klant begeleidings hoofdstuk. Het zijn kant en klare stappenplannen, presentaties en klantopdrachten. Het is belangrijk om mensen te helpen volhouden en het voorkomen van uitval. Beide aspecten zien wij, op het niveau dat wij hebben uitgewerkt, echt heel weinig terug in de dagelijkse begeleiding van coaches. Dat is jammer, want daarmee creëer je juist klanten voor het leven. En dan hoef je niet continu te zorgen voor nieuwe instroom van klanten, wat geld en tijd kost. 

Naomi: Ik merk dat ik, sinds ik dus ook met jullie modules werk, nu een aantal klanten in een Afslank Battle waarbij we dus ook stress, slaap, gewoonte veranderingen en al dat soort onderwerpen aanpakken. Tijdens de training kun je hier soms een aantal onderwerpen aan bod laten komen, maar dit is toch heel anders. Nu ga ik dus 1 uur lang met die mensen over dit soort onderwerp praten, en dan ook nog in een groep. Nu komt er bij mensen zoveel meer los en kun je mensen handvatten bieden waar mensen veel aan hebben. Omdat mensen nu een focus hebben voor een onderwerp per week, naast de training, voeding, beweging en ontspanning, zie je dat mensen daadwerkelijk gaan toepassen in het dagelijks leven.

Er zijn zoveel factoren die van invloed kunnen zijn op hoe de training verloopt en of je wel of niet iets kunt volhouden. Dus ook of je progressie gaat bouwen.

Rob: Je kunt het vergelijken met een patiënt die bij de dokter komt. Hij zegt dat hij hoofdpijn heeft en krijgt vervolgens een stripje aspirine. Deze patiënt neemt iedere ochtend gedurende 1 week de pillen in, en komt vervolgens weer terug bij de dokter. Wat denk je, het hielp wel wat gedurende de dag, maar hij heeft nog steeds hoofdpijn! De dokter adviseert wat zwaardere pillen enzovoort. Op deze manier is het symptoombestrijding. Het erge is, dat deze dokter niet verder kijkt… met als gevolg dat hij niet ziet, dat de patiënt er een gewoonte van heeft gemaakt om iedere ochtend met een hamer op zijn hoofd te slaan. 

Gevolg: zolang de dokter dat deze patiënt niet afleert, blijft de patiënt zo doorgaan, blijft hij medicijnen slikken tegen de hoofdpijn, maar wordt de oorzaak niet aangepakt. Terwijl het soms zo simpel kan zijn. 

Ons doel is om klanten een gezonde leefstijl te leren en die ze ook levenslang kunnen volhouden. En dat gaat natuurlijk gepaard met dipjes hier en daar, maar dan ben jij de juist de coach voor ;) Klanten weten ook, dat symptoombestrijding niet de oplossing is en dat er gekeken moet worden wat er aan ten grondslag ligt. En heel vaak is dat "de last en druk ” van de maatschappij. Mensen staan in een overleefstand, of dat nou kosten zijn of drukte met kinderen of mensen die alle balletjes hoog willen houden, de “fear of missing out” of de druk van buitenaf, omdat ze denken niet goed genoeg te zijn… dit alles maakt dat mensen aan het overleven zijn. Op het moment dat je dit niet met mensen gaat bespreken, laat staan proberen op te lossen, dan kun je trainen totdat je een ons weegt en alle voedingsplannen voorschotelen, je zult geen progressie boeken met deze mensen.

Vind je dit te uitdagend? Dan kun je prima met een vitaliteitscoach of andere specialisten samenwerken. Anders blijft het pappen en nathouden.

We hadden het net al even over de Afslank Battle, maar we hebben nu ook een Jaarprogramma uitgeschreven voor consumenten, die onze aangesloten trainers kunnen gebruiken. Het voordeel is dat ze echt 1 jaar echt verdieping vinden in ieder domein. Omdat de Afslank Battle 10 weken duurt, raak je ieder domein even aan. Daarnaast zijn we zelfs ook een vervolgjaar aan het maken van het Jaarprogramma. We hebben gemerkt dat klanten met 1 stukje instructie, of niet wekelijks de stok achter de deur van 1 groep die aan hetzelfde programma meedoet, klanten na een aantal weken uitvallen. Dat zie je met zelfstandig fitnessen en abonnementen zonder begeleiding ook vaak voorkomen. Wij zijn voorstander van alle manieren om mensen fit te krijgen. Hierdoor zie je heel hoge retentie. 

Kun je een voorbeeld noemen van een ondernemers thema dat aan bod komt?

Ik kan je zowiezo zeggen iedere fase, of dat nu marketing, sales of klantbegeleiding is, alle thema’s zijn uitgewerkt met een stuk theorie gevolgd door praktische werkprocessen. Bij elk onderdeel hebben we ook allerlei hulpmiddelen gemaakt. 

Op moment dat je marketing gaat kijken;

  • leren we je, “waarom” marketing goed is;
  • we leren je ook hoe je een marketingjaarplan maakt
  • hoe je een campagne zelf zou kunnen opbouwen
  • hoe je die concreet maakt met een methode, plaats combinaties
  • hoe je alle opdrachten inplant in de agenda, dus wanneer je wat voor elke campagne moet doen. 

Maar we hebben ook meer dan 50 kant en klare marketingcampagnes klaar staan als hulpmiddel om het je extra makkelijk te maken. 

Nu hebben we een soortgelijk jaarprogramma in een ondernemersjasje gestoken. Tijdens het Jaarprogramma leren we de Fitness professional, om zijn bedrijf goed te runnen en zijn klanten beter te begeleiden.

Toen ik startte, maakte ik alle kennis en knowhow openbaar voor de coaches. Je sloot je aan, je betaalde per maand. We hebben een besloten Facebook groep met aangesloten coaches, waar we met elkaar kunnen overleggen, vragen kunnen stellen en met elkaar kunnen sparren. Pak eruit, wat je denkt nodig te hebben! Kun je je voorstellen dat je dat bij je klanten doet: hier heb je alle info, maak er wat moois van… 

Wij zijn dus ook absoluut geen harde Franchise die de naam, huisstijl, prijzen en marketing verplichten. 

Het viel ons op dat niet iedereen gebruikmaakt van alle waardevolle, direct in de praktijk toepasbare informatie, en dat is gewoon zonde.

Zoals klanten vaker niet dan wel de discipline hebben om zonder jouw hulp goed met zijn/haar leefstijl bezig te blijven, hebben ondernemers vaak niet uit zichzelf ingepland om een aantal uur per week te werken aan hun bedrijf. Hoe interessant, waardevol en leerzaam de formule ook is.

En dan natuurlijk met als resultaat: meer omzet in minder tijd. Wie wil dat nou niet? 

Wat we toen gedaan hebben, is verplichte coaching toegepast voor elke nieuwe coach die zich wil aansluiten bij ons netwerk. Dus niemand kan starten zonder ons business jaarprogramma. 

Net als klantbegeleiding is zo’n traject dynamisch. We leren de basis van het ondernemen en in de jaren erna blijven we alles up to date houden. We hebben het 1e jaar eigenlijk net zo opgesteld als we klanten willen begeleiden. 

Je komt in 1 groep met 15 soortgelijke ondernemers deelnemers die zitten in een specifieke groep. Elk kwartaal starten we met een nieuwe groep ondernemers. 

Elke maand stellen we een bedrijfsonderwerp centraal. 

  • Ondernemerschap
  • Productaanbod & prijsstelling
  • Marketing & Sales
  • Klantbegeleiding
  • Communitybuilding
  • Zakelijke overhead
  • Wet- en regelgeving
  • Locatie en personeel

Soms hebben coaches afwijkende situaties 

en moeten wij wat uitzoeken of weten we gelijk het antwoord. Stel je voor, als 14 ondernemers iedere week, gedurende 1 jaar lang over hetzelfde onderwerp, uiteraard komt iedere week een ander onderwerp naar voren, hun mening en ervaring delen, dan zie je gewoon dat ze enorm van elkaar leren en met elkaar groeien. 

En dit jaar doorlopen we iedere stap en iedere pijler van jouw onderneming die van belang is. Uiteraard met opdrachten. Vaak komt uit een opdracht ook 1 bepaalde periodieke taak naar voren, die je dan weer inplant in een projectmanagement tool, waarmee we je leren werken, zodat, voor de jaren daarna, automatisch die taken weer omhoog komen als het weer tijd is. 

Kortom, je mag hier gewoon weer de klant zijn als het ware. Maar nu mag je je dus laten begeleiden door ervaren ondernemers, die al jarenlang met deze formule werken die alles hebben uitgezocht. Wat ook tof is, is dat ze altijd openstaan voor nieuwe input. Dat maakt dit programma uiteindelijk allemaal beter.

Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Er zijn nu meer dan honderddertig exclusieve regio's aangesloten in Nederland en Vlaanderen.

Een gemiddelde aansluitperiode is meer dan 5 jaar. Dus dat geeft wel aan dat wij ook in het updaten van de content en en de manier waarop wij waarde leveren voor coaches, de prijs die wij vragen, meer dan waard is. 

Gister is bijvoorbeeld bekend geworden dat de Europese Unie regels verandert op gebied van privacy waardoor Google en Facebook niet meer gepersonaliseerd kunnen adverteren. Nu, hebben wij straks 1 post gemaakt, waarbij je je kan inschrijven voor een webinar van een specialist op dat gebied, om je uit te leggen wat dat eigenlijk betekent voor jouw onderneming straks. Dit zijn cruciale veranderingen in de markt, waar je van op de hoogte moet blijven. En dat zou zonde zijn als honderdvijftig regio's zich, naast het runnen van hun bedrijf, zelfstandig in deze materie moeten gaan verdiepen. Want dat is niet te doen. Eerst kwam de AVG wetgeving, dan is er weer 1 wetgeving wijziging in belastingafdracht waardoor het meer of minder geschikt is om eerder over te stappen naar BV. Zo blijf je dus bezig.

De enige eis die we tegenwoordig hebben is dat jij de verantwoordelijkheid neemt om samen met ons door de complete inhoud te lopen. En dan weet je ook exact wat er allemaal voor nodig is om jouw bedrijf succesvol neer te zetten, maar ook structureel te laten groeien. Wij hebben in de afgelopen jaren denk ik 170 personal trainers aangesloten, die begonnen zijn zonder pand. Zij gaven training aan huis, in een gym of in de natuur. Deze coaches hebben wij geholpen om hun eigen studio op te zetten. Sterker nog, er zijn er ook een aantal onder die nu al van een huurpand naar een koop pand zijn gegaan. En we begeleiden nu wat trajecten waarbij coaches zelfs grond kopen en met een architect hun eigen droom aan het ontwerpen zijn. 

En ja, wij leren ook van de aangesloten coaches en verspreiden die kennis onder alle aangesloten coaches. Ze zijn niet bang om hun kennis te delen omdat ze geen concurrent zijn, vanwege de regiobescherming. Daarnaast heb je dus gewoon alle vrijheid om te doen met de formule wat jij wilt.

Ik me voorstellen dat coaches allemaal in verschillende fasen zitten en eigenlijk willen beginnen bij een module, want voor hen nu van toepassing is. 

Of misschien wel modules willen overslaan, hoe gaan jullie hiermee om?

De hoofdstukken hebben maar onderwerp namen en dan kan je natuurlijk als coach denken, ja, ik heb al producten die ik verkoop, dus het hoofdstuk productaanbod kan ik wel overslaan.

Rob: Nou, ik durf te zeggen, lees het even en dan vind je de meest mooie varianten tot en met complete leefstijl cursussen, personal-group trainingen, online coaching, coaching voor werknemers van bedrijven, alles vind je daar terug. En het antwoord eigenlijk op jouw vraag is: wanneer je begint met het inrichten van een slaapkamer op de 1e verdieping, wanneer je een huis aan het bouwen bent, maar niet eerst begin met een goede fundering, dan gaat vroeg of laat dat huis onderuit, omdat je niet de juiste structuren hebt gebruikt.

Daarom nemen we hier 1 jaar voor, eerst gaan we de fundering plaatsen.

Waar sta je nu? Waar wil je naar toe? En dan op iedere facet van jouw bedrijf. Daarna gaan we beginnen met automatiseren. 

Dan gaan we, even heel saai, in 4 weken alle wet- en regelgeving doornemen, maar ook even implementeren in je bedrijf. En daar hebben we allerlei voorbeeld documenten en tools voor zodat je met een gerust hart kan ondernemen, omdat je alles afgedekt hebt qua cybersecurity, algemene voorwaarden, bedrijfshulpverlener en dat soort zaken. 

En dan begint eigenlijk een verhaal wat je niet in een andere volgorde moet vertellen, want we gaan eerst je product en je prijzen bepalen, dan gaan we dat automatiseren zodat, als er klanten komen in grotere getale, je niet heel inefficiënt bezig bent, omdat je teveel zelf moet doen of niet weet hoe je het moet doen. 

We gaan het dus zo instellen dat het in jouw bedrijf gebeurt zoals jij dat op dagelijks niveau wilt: met zo min mogelijk klikken op de computer, omdat de klant zo veel mogelijk zelf kan. Als dat klaar staat dan gaan we kijken welke producten we gaan verkopen en hoeveel geïnteresseerden je per maand moet werven, om hier betalende klanten uit te halen. En vervolgens gaan we klanten natuurlijk begeleiden. 

Als je niet eerst je product aanbod weet, kan je geen goede doelen opstellen, want die doelen zijn gebaseerd op het aantal klanten en de gemiddelde omzet per product, de instroom van marketing en sales en de uitstroom. Uitstroom komt eigenlijk alleen of hoofdzakelijk door het niet goed begeleiden van je klanten. Vervolgens gaan we aan de slag met marketing, want dan weten we maand in maand uit welke campagne je moet voorbereiden. 

Voorbeeld: 

  • Ik wil voor personal training 5 geïnteresseerden waarvan ik er 3 inschrijf;
  • voor groepstraining wil ik 10 geïnteresseerden waarvan ik er 7 inschrijf;
  • Voor coaching wil ik 7 geïnteresseerden waarvan ik er 4 inschrijf.

Als je dat doel hebt, dan ga je het ook voorbereiden:

Met welke marketing boodschap kan ik in de periode maart, op welke plaats, adverteren?

Als je vooraf doelen hebt gesteld, dan kunnen we namelijk na de uitvoerende maand de resultaten gaan evalueren. 

Hoe is het nou gegaan? Dan kijk je natuurlijk eerst naar je omzet. En als die omzet precies is wat jij had voorspeld dan kan je denken nou, dat gaat goed. Maar je kan ook ietsje verder kijken naar de getallen achter die omzet, want misschien is de ene productcategorie wel veel harder gestegen dan je had voorspeld, en de andere juist gedaald. Als je dit weet, dan kan je weer gaan optimaliseren. Daarnaast is het goed om te kijken of het gedaald is omdat er te weinig geïnteresseerden waren of komt dat omdat 20 van de geïnteresseerden er zich maar 2 hebben ingeschreven? 

En als er van de 20 geïnteresseerden, er 18 zijn ingeschreven, heeft de marketing goed gewerkt. In dit geval heeft de verkoop ook goed gewerkt, maar kom je erachter dat de omzet toch is gedaald. Dan komt dat omdat er door de achterdeur, vanwege slechte klantbegeleiding, net zoveel klanten hebben opgezegd die maand. 

Het is belangrijk om jaarlijks, per kwartaal en maandelijks te evalueren om optimaal overzicht te houden als ondernemer, en ook te weten wanneer je aan welke knoppen in je bedrijf moet draaien om het verschil te gaan maken en op koers te blijven. Dus dan ga je echt sturen op je cijfers. 

De meeste coaches zijn zelf een stok achter de deur voor hun klanten, maar wie houdt jou verantwoordelijk? Wie geeft jou richting?

En daarom zou ik zeggen tegen coaches, je maakt voor iedereen gedetailleerde plannen. Als je je bedrijf succesvol wil houden en wil uitbouwen, zorg dan dat je ook plannen voor jezelf gaat maken. Of dat nou met ons doet of of met iemand anders. Dat maakt helemaal niet uit.

Weet wel dat de fitnessbranche ongeveer 10 jaar achterloopt op de retailbranche. In iedere stad zie je eigenlijk nagenoeg alleen maar dezelfde winkels nog. In de grote steden zie je nog wat speciaalzaakjes. En dat heeft maar een reden: waarom zou je moeilijk doen als het samen kan? 

Het is niet alleen leuker en efficiënter, maar het is vooral ook kostenbesparend. 

En daarom ontstaan er, eerst alleen in de grote fitnesscentra, maar nu ook in, personal training, leefstijlcoaches en bootcampclubs, ketenvorming. Dus een soort franchising, omdat je de autonomie en controle wilt houden over ieder detail van jouw onderneming. Op deze manier ben je gewoon helemaal vrij, niks moet en alles mag, daar komt het eigenlijk gewoon een beetje op neer. Dat is wel een heel mooi voordeel van dit netwerk en van het programma.

Welke top 3 problemen hoor jij vaak van personal trainers/coaches die bij jullie aankloppen voor informatie?

Een groot percentage zijn juist ervaren coaches die, doordat ze zelf 1 klantmagneet zijn, behoorlijk gegroeid zijn en zich ineens in een situatie bevinden waar ze niet meer uitkomen. Te veel administratieve druk, te veel ballen moeten hooghouden, te veel petten op binnen hun bedrijf. Door de drukte hebben ze niet de tijd om zich per onderwerp te verdiepen en zelf alles uit te zoeken. Dus juist die partijen die het overzicht zijn verloren en eigenlijk in een soort rat race en in de waan van de dag maar rondrennen in hun eigen bedrijf en bezig zijn met brandjes blussen. 

Juist die partij zien we heel veel en daar helpen we die cirkel te doorbreken, we leren ze te delegeren zodat ze gewoon weer stabiel achter het stuur zitten in hun eigen bedrijf.

Hierdoor vinden ze ook weer eens tijd om te bedenken wat ze eigenlijk met hun bedrijf willen,  welke koersen ze willen varen, hoe groot ze het willen maken, welke taken ze zelf willen uitvoeren en wat ze juist willen uitbesteden. Dit is dus een doelgroep, de mensen die het overzicht zijn kwijtgeraakt.

Daar vlakbij komt de trainer zonder structuur, want we zijn van nature allemaal een “spring in het veld”, gezellig en leuk, doen alles voor de klanten, maar hebben geen ritme en regelmaat voor zichzelf. Er zijn dus heel veel trainers die zelf heel veel moeite hebben om ritme en regelmaat te creëren voor hun bedrijfsactiviteiten. Wil je bijvoorbeeld een constante stroom aan nieuwe aanwas van geïnteresseerde klanten die jij mogelijk kan inschrijven, dan moet je ook gestructureerd en dus maandelijks met je marketingcampagnes aan de gang gaan. Dat is gewoon een kwestie van plannen, maar vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen. Dus wat wij doen is de trainer die geen overzicht en/of geen structuur heeft, helpen door terug te gaan naar de tekentafel en structuur en overzicht op te bouwen.

Dit is een optionele probleem, want niet iedereen wil met personeel werken en niet iedereen wil in eigen locatie en dat hoeft ook helemaal niet. Maar de stap van “ik ben best succesvol als eenpitter", ik zit in een grote sportschool en daar heb ik mijn 50 klanten die ik in kleine groepjes of 1 op 1 begeleid, maar ik loop hier nog steeds rond in iemand anders bedrijf. Ik wil die stap maken naar een eigen plek waar ik alles kan doen wat ik wil en waar ik de baas ben. Maar waar start ik dan?

En dan is er een andere groep die dan met personeel wilt beginnen. Waar vind ik personeel? Hoe schrijf ik een goede personeelsadvertentie? Hoe selecteer ik de juiste kandidaat om aan te nemen? Hoe werkt dat met proeftijd? Hoe werk ik iemand in? Hoe motiveer ik als het team meer wordt? Teamleden die mee willen denken in het belang van het bedrijf. Maar ook, hoe neem ik even afscheid van iemand? Welke constructies kan ik aanbieden om ze aan mijn bedrijf te verbinden? 

Kortom, je kan beginnen als startende ondernemer, maar we helpen ook genoeg coaches die tijdens het groeitraject met hun bedrijf behoefte hebben om aan te haken, omdat ze niet meer alles zelf kunnen en/of willen doen. 

Stel dat mensen hiermee willen beginnen. Hoeveel tijd kost het hun om met zo'n jaarprogramma mee te draaien?

Wij plannen 1 blok van 2 tot 3 uur per week in en dan vragen we ook aan je of je dat als het liefst niet op je bedrijf wil doen, want dan word je afgeleid door klanten en/of door personeel. Sommige weken zijn korter en een enkele keer moet je misschien 4 uur aan je bedrijf werken, maar meer is het niet. 

Vooral omdat wij alles kant en klaar voor jou beschikbaar hebben gesteld, dat is de reden dat het in 2 tot 3 uur max per week, 1 jaar lang kan. 

Je kunt de website LIJFSTIJL Coaches bezoeken, daar kun je dus ook alle informatie vinden. Het handigst is om aan te sluiten bij een webinar. Dit programma starten we een paar keer per jaar, dus de komende webinars staan in het teken van de groep die 27 maart a.s. zal starten.

Hier word je meegenomen door de formule zodat het een beetje tastbaar voor je wordt. 

Wij starten iedere keer met zo'n 15 deelnemers en dan sluiten we de groep omdat we het ook wel persoonlijk onderling willen houden in die groep. 

En vergeet de regiobescherming niet, want vol = vol. Op de website kun je een overzicht vinden met welke regio's er al bezet zijn. Met wie wij een match zien en als eerste aansluit, die krijgt die regio. 

Snij je dan niet in je eigen vingers qua groei?

Ja, dat klopt. Alleen wij willen als achterliggende doel de begeleiding kwaliteit omhoog krijgen zodat meer mensen beter begeleid worden. Daarbij is het van belang dat je zorgeloos en succesvol onderneemt. Dus dat hebben wij er eigenlijk bij gepakt. 

Er zitten zo’n tweehonderd eigenaren/managers in onze community waar wij dagelijks mee sparren over ondernemersvraagstukken en begeleidingsvragen. Die zouden elkaar niet helpen en hun goede en slechte ervaringen op ieder gebied delen, waar we met z'n allen weer van kunnen leren, als het directe concurrenten zijn. 

Daarnaast hechten we ook waarde aan de mensen die ook in ons product en onze gedrevenheid om jullie succesvolle ondernemers te maken, geloven.

Sinds januari zijn we ook helemaal in het Engels. Dus wij breiden wel weer uit naar Engeland, Duitsland en Frankrijk, dus wie weet wat de toekomst brengt. 

Wat krijgen mensen en mogen ze verwachten op moment dat ze met dit business jaarprogramma aan de slag gaan?

  • Maandelijkse thema’s met kick-off meetings (zie bovenstaande onderwerpen)
  • Wekelijkse opdrachten in een besloten forum (geen pottenkijkers, dus veilig om alles te delen)
  • Presenteren aan buddy einde van iedere week (jouw business trainingsmaatje)
  • Verplicht week ervaring als reactie plaatsen (sharing is caring)
  • Maandelijkse thema afsluiting met Q&A (geen vraag is ons te gek)
  • Sparren met en leren van collega ondernemers (samen word je nog sterker)
  • Volledig begeleid door een team specialisten (ontvang persoonlijke feedback op jouw ondernemers ideeën & actieplannen)
  • Start 1x per kwartaal (27 maart 14.00 uur) en wordt na het eerste jaar stilzwijgend verlengd als Pro licentie (net als de begeleiding van jouw klanten doen, is het onderhouden, evalueren en bijsturen van jouw business, een garantie voor levenslang groei succes)

Life Long Learning Academy
Daarnaast hebben we een samenwerking met Start 2 Move, die namelijk een Life Long Learning Academy hebben. Hier zijn echt zo’n 90 op sport/leefstijl gerelateerde opleidingen in. En ook dat portaal zit bij onze licentie inbegrepen.  

Collectieve kortingen
En naast deze voordelen zijn er een heleboel partners met wie we samenwerken waar je dus mooie kortingen krijgt als je spullen wil bestellen of daarmee aan de slag wil gaan.

Ontdek of dit business jaarprogramma bij jouw onderneming past:

Aanmelden voor de webinar? 
Reserveer een plaats op een van de aankomende data: https://lijfstijlcoaches.nl/webinar

Eerst een gesprek aanvragen?
Boek direct een plaats voor een kennismakingsgesprek en brand los met jouw vragen: https://lijfstijlcoaches.nl/gesprek

Leuk om te weten:


Wij halen net zoveel voldoening om ondernemers verder te helpen met hun onderneming, als dat jullie, en wij vroeger ook, voldoening halen uit het coachen/begeleiden van klanten.

Bedankt voor jullie aandacht en tot op een van de webinars!


Reactie plaatsen