Online zichtbaarheid voor trainers en coaches
11 augustus 2021 
8 min. leestijd

Online zichtbaarheid voor trainers en coaches

Denk jij soms: Hoe kan ik mezelf met alle online marketing mogelijkheden, goed positioneren? 

Of heb jij genoeg (potentiële) klanten in jouw "funnel" zitten en vind je online zichtbaarheid onnodig? Precies, dat dachten we al! 

🎙Tijdens deze aflevering bespreken we manieren hoe je jouw online zichtbaarheid kunt optimaliseren.

✅ Hoe kies je een doelgroep?
✅ Waarom je een emotie moet triggeren?
✅ Waarom je moet communiceren op een kanaal waar jouw doelgroep te vinden is.
✅ Waarom het nietom jou gaat
✅ Waarom recensies onmisbaar zijn
✅ Hoe de opbouw van een website jouw klanten op zult leveren
✅ De meest gemaakte fouten en oplossingen
✅ De tools die wij gebruiken
✅ Waarom je moet sturen op cijfers

Luister de aflevering hier en hou het artikel bij de hand om ermee aan de slag te gaan ⭐️


Note: een aantal topics komen uitgebreider aan bod in ons kadootje: de Gratis Sneaker Class. Heb je hier nog geen toegang tot? Bekijk hier >>> de voordelen

Een van de meest gemaakte fouten is: niet durven kiezen en jouw doelgroep te groot maken. Je wilt iedereen helpen, wat natuurlijk een mooie gedachte en intentie is, maar niet een hele tactische manier.

Kortom, even terug naar de tekentafel:

  • Wie is jouw favoriete klant? 
  • Wat is de klacht/het probleem van jouw klanten? 
  • Wat is het resultaat dat klanten zullen behalen als ze met jouw aan de slag gaan?
  • Waar ben jij goed in en onderscheid jij jezelf van anders (personal) trainers en coaches?

Durf te kiezen voor jouw doelgroep en ga het liefst in een niche zitten.

Is dit een topic waar je even stil bij wilt staan? Claim dan deze >>> Gratis Sneaker Class In het eerste hoofdstuk hebben we een aantal vragen opgesteld, die jou helpen jouw doelgroep helder te krijgen. 

Wanneer je dit scherp hebt, kun je deze informatie meenemen in de communicatie van al jouw content: website, social media, email funnels etc.

Vooral in het coach vak, gaan mensen af op een veilig gevoel en geloof dat mensen hebben in jou als expert en het geloof dat zij met behulp van jou coach skills, wel hun doelen kunnen behalen.

Spreek mensen aan op een manier dat mensen zich aangetrokken voelen. Speel in op de emoties.

De meest gemaakte fout is om het product uit te leggen. Wanneer je teveel inhoudelijke informatie deelt, gaan mensen over op het analyseren en zullen ze alleen maar meer informatie willen. 

Vraag jezelf af: wat "moeten" mensen geloven, willen zij de stap kunnen nemen om contact met jou op te nemen?

Dit model niet alleen ideaal voor coaching, maar ook voor jouw marketing. Laat jezelf zowel online als offline zien aan jouw doelgroep. Het is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met jouw werkwijze.

Wanneer klanten het vertrouwen en de bevestiging hebben gekregen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn, dan zullen ze sneller overstappen naar jouw hoofdproduct.

Op welk social media kanaal zijn jouw klanten te vinden?
Laat daar jouw boodschap zien.

In welke groepen bevinden jouw klanten zich?
Meng je in vraagstukken.

Het duurt minimaal 7-9 momenten voordat mensen een actie ondernemen op een van de kanalen. En dan is de meest laagdrempelige actie: een post liken of wellicht een reactie plaatsen. 

Het meest ideale is dat mensen zichzelf kunnen inschrijven voor jouw mailing lijst, in ruil voor een gratis product. Denk aan een checklist, een inspirerende video, een e-book etc. Een gratis "weggever" of kado voor leads, om kennis te maken met jou als persoon en het bedrijf erachter. 

Wanneer je mensen op deze manier beetje bij beetje kan inspireren met jouw visie, werkwijze en missie, bereid je ze voor om klant te kunnen worden. 

Wanneer je ook met recencies gaat werken, is dat nog sterker! Potentiele klanyen zullen eerder contact met jou opnemen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Het gaat om de klant, hun problemen, hun emoties en hun progressie. Jij moet de volste aandacht hebben voor jouw klanten. Jouw klanten zijn de helden in dit verhaal.

Tuurlijk is het goed om jouw verhaal te delen op een "over ons" pagina. Daar mag je flink uitpakken. Maar wanneer je een verhaal deelt, zorg dan dat het herkenbaar is voor mensen. Dat ze zichzelf kunnen identificeren met jouw verhaal, zodat het vertrouwen groeit.

Een ondergeschoven kindje kunnen we wel zeggen. Een gemiste kans wanneer dit nog niet wordt gebruikt. 

Wanneer je je "Mijn bedrijf" op google geactiveerd hebt en denk: mensen gaan vanzelf een recensie schrijven, of je vraagt het een keer, in de hoop dat ze dat na de training nog wel gaan doen.. dan willen we je vast uit de droom helpen.

Iedereen heeft het druk en zijn vaak omringd met afleidingen. Sta voor jezelf een stil bij de vraag: 

Hoevaak heb jij op een dag iets willen doen, maar werd je afgeleid en bedenk je later "oh shoot, ik was eigelijk hiermee bezig".

Precies dat dus. Mensen raken afgeleid en jouw veelbeloofde recensie beland ergens onder op de "to do" lijst. Zonde dus!

Je moet het ijzer smeden wanneer het heet is!

Vraag aan mensen of ze tevreden samenwerkingen of mooie resultaten willen delen op google en/of social media kanalen. Stuur de link meteen door, zodat het niet vergeten wordt. 

Wanneer het op social media of google pagina staat, kun je de tekst kopieren en bij goedkeuring van de klant, met een foto op jouw website plaatsen. 

Zoek de sales- en landingspagina's uit die relevant zijn. Ook zijn deze recensies te gerbuiken op een betaalpagina ;)

Ben je hier nog niet mee aan de slag gegaan? Dan helpt deze >>> Gratis Sneaker Class je flink op weg. Klik op de link om toegang te krijgen tot deze praktisch toepasbare video training.

Hoe is jouw webiste opgebouwd? Is het een visitekaartje of heeft elke pagina een specifiek ACTIE doel? 

"Don't worry, deze fout heb ik persoonlijk jaren gemaakt" 
  • Hoe is jouw website opgebouwd? 
  • Naar welke pagina's stuur jij mensen door? 
  • Is er uberhaupt  onderscheid gemaakt tussen een landings- en sales pagina?
  • Zo ja, heb je alle afleiding geëlimineerd zodat ze enkel de volgende stap kunnen uitvoeren: contact gegevens achterlaten of een aankoop doen?
  • Zo nee, ga hiermee aan de slag!

Het is belangrijk om een route voor jouw potentiële klanten uit te stippelen. Is er uberhaupt een route uitgestippelt? Of mogen ze zelf bepalen welke route ze nemen? 

Jij weet als het goed is de route naar succes, progressie en groei.
Waarom zou je ze niet vast bij de hand meenemen in deze reis?

We gaan er vanuit dat je meer leadse en potentiële klanten wilt bereiken met jouw website. Hiernaast is het natuurlijk goed om nieuws te delen met bestaande klanten. 

Een paar belangrijke vragen voor jou

  • Hoeveel klanten komen via jouw website? 
  • Hoe converteert jouw website? 
  • Komen er aanvragen binnen en welk percentage wordt er uiteindelijk klant?

Besef dat mensen in een paar seconden besluiten om jouw website te blijven of niet.

"Verkoop het resultaat, niet de werkwijze"

Hierbij een paar extra tips die je direct mee kunt nemen in de opzet van de pagina's

  • Wissel plaatjes, video's en tekst met elkaar af
  • Bedenk vooraf of de teksten en beelden relevant zijn of niet
  • Werk met meerdere (wanneer nodig), maar korte alinea's
  • Gebruik een duidelijk leesbaar lettertype
  • Een voor jou mooie layout, is niet altijd goed leesbaar voor jouw klant
  • Gebruik een rustge
  • Laat belangrijke woorden uit de tekst springen door dik te drukken of op een andere manier op te laten vallen
  • Gebruik dezelfde taal en huisstyle op al jouw communicatie kanalen

In deze aleveringen komen een aantal tools aan bod die gebruikt worden om jouw website te optimaliseren, betaalpagina's beter te laten converteren en komt het boek en de online cursus Marketing tornado aan bod.

Op de onze >>> favoriete tools pagina hebben we voor jouw een aantal tools uitgelicht!

In veel gevallen kun je niet alleen informatie winnen, maar ook een proefperiode aanvragen of gratis toegang krijgen.
Neem snel een kijkje!

Net als bij onze klanten is het goed om regelmatig te meten. Wanneer je het startpunt meetbaar hebt gemaakt, het doel/eindstation voor ogen hebt, maak je een actieplan om de tussenstations te bepalen.

Zo werkt het ook voor jouw online zichtbaarheid strategie.

  • Hoeveel bezoekers heeft je website?
  • Hoe converteren jouw landingspagina's?
  • Hoe converteert jouw email marketing strategie?

    Niet veel (personal) trainers en coaches werken met Facebook advertenties. Maar wanneer je dat wel doet? Schiet je dan met losse flodders? Of heb je doelgroepen gesegmenteerd en stuur je op cijfers?

Enkel wanneer je weet wat er gebeurt op jouw website, kun je gaan optimaliseren. Zonder startpunt krijg je een toeristische route en dat kost geld. Je bent een berijf aan het bouwen en geen hobby aan het uitvoeren. Kortom, het moet energie en geld opleveren. 

Wanneer jij jezelf en jouw gezin kan voorzien van een vitaal en financieel fit leven, kun jij nog meer impact maken met jouw werkzaamheden. Dus zorg ervoor dat deze processen een goed fundament hebben.

We zijn benieuwd naar jouw klantreis, online zichtbaarheid strategie en sales funnels. 

Durf jij deze met ons te delen? Laat een bericht achter in de comments!
Of heeft dit topic aandacht nodig en wil je hiermee juist aan de slag?

We hebben een paar topics behandeld die uitgebreider naar voren komen in de ons kadootje voor jou >>> de Gratis Sneaker Class

Middels video's en werkdocumenten word je op weg geholpen en zul je de juiste klanten aantrekken. En dat is precies wat je wilt!

Heb je vragen of loop je vast? 
Laat het ons weten, we staan voor jou klaar!

Presteren doe je niet alleen, winnen doe je samen!🎉

Njoya day & let's grow!

Reactie plaatsen