Hoe krijg je de juiste focus op werkprocessen, Romeo de Kraker - Innovate Personal Training, Goes
23 juni 2023 
34 min. leestijd

Hoe krijg je de juiste focus op werkprocessen, Romeo de Kraker - Innovate Personal Training, Goes

Hier zat ik eigenlijk al een tijdje op te wachten, want het is behoorlijk succesvolle personal trainer, mag ik wel zeggen. En ik moest heel erg hard werken om hem hier aan te laten sluiten in de studio. Welkom Romeo de Kraker!

Ja, ik ga eerst heel met iets heel anders beginnen, want we nemen deze podcast op met enkel audio, maar waarom?

Wij gebruiken Riverside als tool, ideaal om podcast (audio en video) op willen nemen. Bezoek de pagina favoriete tools voor meer info. Anyway, eigenlijk ga je ervan uit altijd dat mensen altijd een camera hebben. En toen zei ik op een gegeven moment, en op je telefoon dan?

Romeo: Daar ook niet, want ik heb een Nokia

Dat lijkt me heerlijk. Hoe is het gekomen? 

We gaan straks gaan met hebben over jouw business en hoe je dat allemaal hebt opgebouwd. 

Waarom heb je ervoor gekozen om niet met een smart telefoon te werken?

Nou dat is eigenlijk gekomen doordat het feit dat ik daarachter ben gekomen dat ik er enorm verslaafd aan ben. Dat heeft ook met een stukje te maken overprikkeldheid op social media, van alles tot je nemen. En als je natuurlijk super enthousiast ondernemer bent dan wil je alles implementeren. En op een uur kwam ik erachter dat ik alleen maar aan het scrollen was. Ik was mijn klanten supergoed aan het helpen. Ik gaf hun overzicht, maar zelf had ik het niet meer. 

En... toen heb ik een keer een training bij Tibor gevolgd van Tibor.nl. En die kwam met de focus box. Dat is eigenlijk een klein kastje en daar stop je gewoon je smartphone in. En ik had die erin gedaan voor een hele week. Dat was voor mij echt een super grote stap. En dat beviel mij zo goed. Het gaf me zoveel rust en het gaf me ook eigenlijk het idee dat ik niet bereikbaar hoef te zijn, omdat alle mails die ik had gemist, bijvoorbeeld alle appjes die ik had gemist, die kon ik zo inhalen.

Dus dat is me zo positief bevallen dat ik dat eigenlijk blijf doen. En ik heb ook wel het voordeel dat ik ook een backoffice heb voor mijn onderneming. Dus dat is wel heel fijn, daar kunnen we straks misschien nog over hebben. Maar ik hoef dus eigenlijk niet bereikbaar te zijn.

Naomi: Wauw, wat lekker! Ik had net een afspraak in Noordwijk en ik was aan de telefoon. En op een gegeven moment, toen kwam er een auto langs met een wat oudere dame. Die doet de raam open en die begint te tetteren. Die begint een heel gesprek. Maar ik zat duidelijk aan mijn telefoon, zonder oortjes. Ik heb telefoon aan mijn oor.

En zij begint tetteren, dus ik zeg: mevrouw, kunt u eventjes wachten? Ik kom zo bij u, dan maak ik dit gesprek even af. Nou, en vervolgens, die bleef me tetteren. En toen dacht ik echt, man, man, man. En hiermee bedoel ik te zeggen, dat het soms lijkt dat je altijd maar bereikbaar moet zijn. En het is eigenlijk belachelijk. En inderdaad, wat wij coachen aan mensen, dat ze hun tijd moeten beschermen en dat soort dingen, dat moet je ook bij jezelf gaan doen.

Ja, absoluut. En bij mij helpt het eigenlijk alleen maar om rigoureus die knoop door te hakken. Want stel, hij zou nu uit die kluis komen en ik ga op Instagram, dan ben ik zo een uur verder. Dat zal denk ik ook altijd zo blijven. Dus die kaders die ik voor mijzelf stel, met bijvoorbeeld van oké, ik ga nu een uur erop en daarna gaat hij er echt weer bijvoorbeeld een hele week in. Dat helpt mij gewoon om prikkelarm te leven, zeg maar.

En je kan mensen ook aanleren dat het oké is om soms niet bereikbaar te zijn. En dat ze bijvoorbeeld weten tussen drie en vier uur s'middags, kunnen ze jou bereiken.

Ja precies. Ik heb mijn telefoon tussen 9 uuravond en 12 uur middag op het maantje staan. Dus mensen kunnen mij dan ook niet bereiken. En ik zie geen telefoontjes of dingetjes binnenkomen. En dat is echt mijn tijd om te werken aan of ik geef les. Of ik ben zelf aan het trainen en ik ben de dingen aan het doen die belangrijk zijn voor mij als privé persoon, voor de thuissituatie of voor mijn business.

Maar dan wil ik niet gestoord worden en reageren op... En op het moment dat ik zeg maar middels, dan ben ik zeg maar in de sociale modus. Want dan doe ik sales calls en dit soort gesprekken wat we nu opnemen. Dan kies ik ervoor om sociaal te zijn en te verbinden zeg maar met mensen.

k vind het echt heel tof dat je dit zo doet. Nou, dan hebben we dit in ieder geval zo afgerond, zeg maar. Ik vind het heel tof dat je dit zo doet. 

Jij bent personal trainer. Hoe lang eigenlijk al?

Even denken hoor, dat is in 2015 begonnen. Toen heb ik eerste personal training gegeven in een sportschool. Daar kwam ik vanuit mijn stage eigenlijk terecht. En toen kon ik voor een heel klein bedrag, kon ik eigenlijk heel de Toko huren, zeg maar. En dan kon ik gewoon met mijn klanten aan de slag. Enige was dat die klant die bij mij kwam trainen, ook lid moest zijn van de sportschool.

En ik heb stiekem ook een klein beetje mijn klantenbestand opgebouwd vanuit dat ik daar werkte. Dus af en toe eens even op de loopband zeggen van, goh, ik ga ook personal training geven, dit en dat. En zo, ja, nou, toen ik het nog niet helemaal deed, zeg maar, heb ik al wel een beetje een klantenbestand opgebouwd. Dus toen ik nog niet officieel huurde daar, heb ik al wel wat mensen in mijn omgeving benaderd, van, goh, ik ga dat doen.

Ook om mezelf een beetje een stukje zelfverzekerdheid te geven dat als ik die huur ga betalen, dat dat ook gewoon lukt.

Precies, en die mensen waren dan wel van buitenaf, dus ze kregen wel nieuwe leden daardoor. En later ben je dat gaan huren en ben je dus echt met die mensen... 

Ja, klopt, zo ben ik eigenlijk begonnen.

Waren er meerdere personal trainers die daar actief waren?

Nou dat is eigenlijk wel grappig. Er zijn er heel veel die daar gestart zijn voor een maandje of twee. Maar eigenlijk heb ik altijd alleen een succesvolle business daar binnen gedraaid. En hoe dat komt weet ik niet. Maar ze zijn vaak gestopt.

Maar gewoon helemaal gestopt met het vak of met het beroep.

Dan kregen ze even een website die online kwam en dan zag je ze even een fotoshoot doen om die website te presenteren. Dan gingen ze wat personal trainingen draaien en dan zag je toch ja, dat ze niet volledig ervan overtuigd waren, denk ik.

Zoals jij het hebt aangepakt, is het gewoon hartstikke goed. Ik spreek veel trainers natuurlijk en marketing is toch altijd wel een dingetje. Het is geen quick fix, net als met trainen. Dat is ook niet een quick fix om in een keer een strak lichaam of dat je voor een wedstrijd gaat trainen. Wat voor sport dan ook.

En het is niet zo dat als jij je website hebt staan, dat iedereen in één keer spontaan naar je website toe gaat. 

Nee, precies. En dat zie je dan dus gebeuren ook in die sportschool. 

Dat mensen denken van oké, ik heb nu deze vinkjes afgetikt. Laat nu de mensen maar binnenkomen. En dat gebeurt niet. Je moet koud naar mensen toe. Je moet ze aanspreken. Je moet je waarden laten zien. En je moet marketing leuk vinden. Want als je dat niet leuk vindt, ja, dan denk ik niet dat het een succes wordt.

Je kan ook wel veel doen met referrals of met mensen die via via komen. Ik vind het wel leuk om hier even wat dieper op in te gaan. 

Want wat denk jij anders doet qua marketing om dus nieuwe klanten te krijgen? 

Ja, ik heb in het begin heel erg gefocust op reviews. Dus zoveel mogelijk goede resultaten natuurlijk creëren bij de klanten die je hebt, want dan laat je je waarde zien. Maar dat daarna bijvoorbeeld in videovorm opnemen in een review vorm, dat iemand echt vanuit zichzelf spreekt, wat die van jouw diensten vindt, wat de ervaringen zijn en zo puur en eerlijk mogelijk. En op die manier ja, toch een beetje good will kweken en dat mensen zien dat je expertise hebt.

En op die manier dat steeds wat verder uitrollen, maar daar wel de focus op houden. Dus niet eerst via video-reviews opnemen, maar dat wel gewoon in een structurele vorm doen. Net als als je traint. 

Je gaat ook iedere maandag trainen. Nou, dat zorgt er dan ook voor dat je iedere maandag een review opneemt.

Ja, goed, dit zegt top. We hebben dit, we bespreken dit ook in een Gratis Sneaker Class. Eén van de onderwerpen is dus ook reviews en dan hebben we gewoon echt verschillende soorten reviews uitgeschreven, zodat je mensen eigenlijk of personal trainers in dit geval, een beetje laat denken van "oh ja ik heb zo'n situatie ook wel bij mijn klanten of oh ja die is misschien ook wel. Dus dan help je ze een beetje op weg. 

En vervolgens hebben we dus ook uitgeschreven hoe je dan reviews kunt verzamelen. en wanneer is het beste om te doen.

En opnemen op video, want als je een video hebt, dan kan je snippets maken, je kan de audio eruit trekken, je kan heel veel ermee doen. Dus mocht je nu luisteren en denken van, nou, oké, weet je, ik zou er wel eigenlijk mee aan de slag moeten en ik doe dat eigenlijk niet, of niet structureel of je weet niet waar je moet beginnen. Ga dan gewoon eventjes naar >>> Gratis Sneaker Class deze link. 

Het is echt super waardevol om daarmee aan de slag te gaan. Want het is een gemiste kans op het moment dat je wel een aantal klanten hebt en je hoeft er maar twee of drie te hebben, mooie reviews, ja, dan... Het is heel belangrijk om die social proof, zeg maar, te hebben. 

Hoe verzamel jij reviews Romeo? 

Wij hebben het helemaal uitgeschreven, maar ik wil het gewoon lekker voor jou horen.

Ja, eigenlijk heel simpel. Ik bedacht voor mezelf wat ik wou weten van diegene die bij mij getraind heeft. Dus ik stelde een aantal vragen op, een stuk of vijf. En op het moment dat ik merkte dat die klant echt razend enthousiast was, dus bijvoorbeeld na het weeg moment, of na een hele goede training als ze hoog in endorfines zitten, ja dat klinkt misschien heel lullig, maar dan sprak ik ze aan en dan zei ik, ik heb dit voor jou gepland staan, zullen we een review opnemen?

Eigenlijk overviel ik ze een beetje. Ik had ook al een microfoon bij me, die kon ik inpluggen in mijn telefoon. Ja, en eigenlijk wil iemand jou dan ook iets teruggeven, omdat ze het gevoel hebben dat jij al iets gegeven hebt. En ja, als ze zo tevreden zijn, dan spreken ze gewoon ook vanuit hun hart. Dus dat werkt eigenlijk altijd supergoed.

Ja, dit is echt top. En zo adviseren we het ook en wees daar gewoon op voorbereid. Dat jij die vragen voor jezelf al helder hebt, dat is een hele goede. En wat hierbij ook wel heel erg leuk is, is dat die timing heel belangrijk is. En dat als ze uit hun hart spreken, dat is perfect. En wat je vaak ziet gebeuren...

En ik ben er zelf ook wel ingetrapt hoor. Dat als we bijvoorbeeld testjes willen doen, een paar keer in het jaar doen we testjes met klanten. En het is heel tof om te zien dat we zo goed vooruit gaan. Kijk, ik zie het zelf ook wel. Maar soms is het goed om regelmatig, zeg maar, testmomenten te hebben, waarbij ze het zelf gaan testen en het ook goed kan vergelijken met andere resultaten. Dat ze denken, oh wow, weet je wel. Soms hebben ze het zelf zeg maar niet door. En ik heb wel eens gehad dat ik daarna zei: zouden jullie een review willen plaatsen? En dan had ik gewoon heel mooi een Google link delen. En die had ik dan gestuurd naar ze en ze zeiden 'oh ja, dat ga ik doen.' En vervolgens gebeurt het niet meer. Wat mensen dan gaan doen, dan gaan ze in hun hoofd zitten. Dan willen ze zo goed hun best doen om een goede review te maken, te schrijven. En dan komt dat op de plank te liggen en uiteindelijk wordt dat niet meer gedaan. 

Wanneer mensen dus gewoon helemaal happy zijn, en ja eigenlijk overdonderd zijn van hun eigen resultaten, dat is echt de perfecte timing die moet je pakken

En zeker als je die vragen ook al zo paraat hebt, dan is er al over nagedacht. Dus dan laat je eigenlijk dat nadenken voor hun terzijde.

Ja precies. En daar gaat het om. Het gaat om wat ze voelen. En dat is de emotie, over marketing gesproken, die je zou moeten willen triggeren op het moment dat je dus aan klanten wil komen. Want dan, je hebt een groot verschil tussen informeren, want dan gaan mensen analyseren. Of dat je ze echt gaat pakken, dat klinkt een beetje lullig. 

Dat is waarvoor ze zich gehoord voelen of dat ze de aandacht krijgen of iets dergelijks. Die emotie is onwijs belangrijk. Dus je bent daarmee aan de slag gegaan en dat is toen goed gegaan. 

Je hebt een eigen studio. Zitten er nog fases tussen? Hoe is dat gegaan?

Er zit nog een fase tussen dat ik mijn eigen broertje, die heb ik in loondienst genomen op den duur. Binnen die sportschool ook. Dat ging op den duur zo goed dat ik het zelf niet meer kon bolwerken. En wij hebben allebei het CIOS gedaan. En toen zei ik tegen mijn broertje Jasper van... goh, zou ik het niet leuk vinden om van me te komen werken. Ja en zo is dat eigenlijk samen gegaan dat we op den duur... zoveel klanten hadden dat we dachten van we moeten echt naar een eigen pand gaan kijken want die stap kunnen we nu maken dus dat zou toch geweldig zijn als dat zou kunnen.

Dan zijn er twee dingen waar ik eventjes op je wil inhaken. Je werkt samen met je eigen broertje. 

Sommige mensen zijn ervan overtuigd of die hebben de ervaring dat het niet handig is om met je familie of vrienden samen te werken. Hoe kijk jij er dan tegenaan?

Ik heb denk ik het geluk dat mijn broertje kan ik nooit ruzie mee krijgen. Dus hoe ik ook mijn best doe, het lukt mij gewoon niet om hem over de zeik te krijgen. Dus dat is een hele mooie eigenschap van hem. En dat werkt gewoon heel fijn samen. Natuurlijk, als hij het ergens niet mee eens is, dan zal hij dat echt wel zeggen. Maar het botst nooit.

Wauw! Dus jullie hebben wel dezelfde visie, dezelfde werkwijze, dezelfde missie.

Ja, en hij heeft er heel doelbewust voor gekozen om geen leidinggevende te worden of niet te gaan ondernemen. Ik heb dat op mij genomen als het ware. En hij wou gewoon heel graag onder mij werken. En hij heeft ook duidelijkheid nodig, weten waar hij moet staan, wat hij moet doen, goede werkprocessen en dat geeft hem gewoon heel veel rust en mij ook.

Hier zeg je wel iets heel belangrijks. Veel mensen zijn vanuit hobby begonnen, dat ze zelf bepaalde successen hebben behaald en dat ze dat op een gegeven moment willen delen. Of dat ze het delen via social media en dat andere mensen, dan is het net een magneet. Andere mensen denken, wat ben je eigenlijk aan het doen? En dat ze dan op een soort van in één keer erin rollen.

Dat kan natuurlijk, dat gebeurt in ieder geval heel vaak. Jij hebt er echt voor gekozen om ondernemer te worden. Maar de meeste mensen die wij, en we komen straks nog even op terug, ook het business ja programma van LIJFSTIJL Coaches, die hebben er niet per se voor gekozen om echt ondernemer te worden. Maar jij hebt dat wel gedaan.

Ja, ik denk ook wel deels onbewust, want in mijn hoofd heb ik er toen voor gekozen om personal trainer te worden. En toen kwam ik er steeds beter achter dat het me eigenlijk wel heel erg lag om te ondernemen en dat ik het wel heel erg leuk vond ook.

Wat spreek je het meeste aan van het ondernemerschap?

Het stukje sales vind ik heel leuk en het stukje marketing. En daadwerkelijk die resultaten behalen doordat je bijvoorbeeld een leuke campagne maakt of je optimaliseert je sales processen. En dat je dan ook nog eens ziet dat mensen geweldige resultaten halen. Dus zowel in je bedrijf, maar ook de mensen die bij je trainen en dat je ze ook geweldig kan helpen met de kwaliteit van hun leven. Dat maakt dat cirkeltje rond voor mij.

Wat gaaf. Dus het is aan de ene kant je bedrijf naar een hoger niveau tillen en aan de andere kant je klanten naar een hoger niveau tillen. En je zegt nu van ja marketing en sales, dat vind jij dus interessant. Ja, heel veel mensen vinden sales echt verschrikkelijk. 

Zijn er nog andere dingen qua marketing die jij doet om nieuwe klanten binnen te krijgen?

Ja, er zijn een aantal dingen die ik doe die ik denk dat heel sterk zijn. Dat is alles laten zien wat er binnen Innovate gebeurt, wat relevant is. Dus als iemand bijvoorbeeld een jaar lid is, krijgen ze hun eigen shirtje of hun eigen geborduurde handdoek met hun naam erop. Daar foto's van maken. Als we een bootcamp ergens geven, daar foto's van maken. Dus alles wat binnen het bedrijf gebeurt, dat zet ik op de foto of maak een video van.

Dat zorgt echt voor dat stukje persoonlijke binding met het bedrijf. Want wij zitten in Zeeland en die provincie is heel klein, dus iedereen kent elkaar. Dus dan maakt dat het juist heel persoonlijk, dat je weet wat er allemaal speelt binnen Innovate. En daardoor kan je echt een heel mooi beeld laten zien wat er allemaal gebeurt, in plaats van dat je weer eens een nieuw recept erop zet bijvoorbeeld.

Ja, wat meer in plaats van dat je handvatten geeft. Ja, tuurlijk, dat is zeg maar uiteindelijk het middel om je doelen te bereiken. Laat jij meer de sfeerbeleving zien. Wat je dus doet zeg maar met de mensen en de community.

Ja, want dat kun je natuurlijk heel goed zien hoe iets bekeken wordt, dan zie je gewoon dat persoonlijke video's of een foto van onze trainer of ja echt iets waar ons hoofd op staat, dat wordt gewoon veel beter bekeken.

Verder hebben wij ooit het 6-weken-traject in het leven geroepen, dat was een goede zet!

Omdat wij eigenlijk merkten dat mensen niet gelijk voor een half jaar of een jaar zich wouden vastleggen voor hun hoog bedrag. En die 6 weken zorgen er eigenlijk voor dat mensen toch even kunnen proeven van wat doen jullie nu allemaal. Dus dan laten die mensen dan ook eigenlijk een mix van onze producten samenstellen. Dus per special training, small group of een stuk voedingsbegeleiding.

En dan krijg je echt een mooi plan op maat waarbij we ook voor, tussen en na metingen doen. En ja, sinds we dat 6-weken traject hebben, dat loopt gewoon supergoed. En daarna zie je eigenlijk dat 80% gewoon doorstroomt naar de reguliere trajecten. Dus die marketing, als iets goed werkt zeg maar, gooi je het dan ook niet weg. Want ik kan wel weer een nieuw traject gaan ontwikkelen, bijvoorbeeld een 12-weken traject, maar dat 6-weken traject dat werkt gewoon geweldig. Dus dat doe ik gewoon de deur niet uit.

Starten mensen gezamenlijk op bijvoorbeeld 1 juli? Of is het zeg maar dat je zes weken en dat die mensen gewoon individueel kunnen starten wanneer ze ook willen starten?

Ja, dat laatste. Alleen we gebruiken wel het stukje schaarste, dat we bijvoorbeeld zeggen je kan tot bijvoorbeeld 31 juli jezelf inschrijven voor de 10% korting die we dan op die zes weken geven. Zocht toch voor een stukje urgentie. Maar iedereen start wel individueel, dus wij hebben eigenlijk amper groeps trajecten.

Dat komt eigenlijk omdat wij zo vol zitten met personal training en small group, dat we eigenlijk gewoon de ruimte in onze studio er niet voor hebben om nog iets voor groepen te gaan organiseren.

Je gebruikt dan eigenlijk dat mensen eventjes mogen proeven. 

Vervolgens heb je een klein product. Dus dat is zeg maar die zes weken. En vervolgens gaan ze dus over naar jouw hoofdproduct. En dat is dan in dit geval. Hoe ziet dat eruit? Is dat een zes- of twaalfmaanden traject?

Ja, 6 of 12 maanden. Op die 12 maanden geven we ook weer een korting, omdat ze zich dan langer inschrijven en dat is ook weer win-win. Dus dan zien we toch dat mensen zich voor een langere tijd ook kunnen committen en dat we langer de tijd hebben om aan die producten te werken. Dus die twee smaken hebben we eigenlijk en daar laten we mensen dan ook weer een eigen samenstelling in maken.

Dus een stukje voedingsbegeleiding kun je erbij nemen, maar je kan ook zeggen, ik kom bijvoorbeeld één keer in de week personal training doen, en één keer in smal groep. Of een hele andere samenstelling, dat je zegt van, ik kom vier keer in de maand, kom ik acht keer smal groep doen, en dan wil ik ook nog één personal training sessie in de maand bij.

Dat is dus heel verschillend. Je kijkt gewoon, oké, dit is de doelstelling. Dit past ook in iemands budget, want dat speelt natuurlijk ook mee. En dan maak je daar gewoon een plan. En daar ben je dus wel vrij flexibel in hoe je dat aanpakt.

En ik probeer mijn eigen trainers ook wel op te leiden dat ze zichzelf als expert uitstralen. Dat ze bijvoorbeeld zeggen van ik vind dat dit gewoon bij jou past. Dit pakket is gewoon perfect voor je doelstelling.

Ja, dat is ook wel een dingetje. Er zijn mensen die het lastig... Ja, als klant zeg maar, je hebt een bepaald idee van wat jij zou moeten doen... om van aan aan de beurt te komen. Wij als trainers weten beter. Wat zij denken bijvoorbeeld van nou, oké, ik wil dit, ik wil dat. En vaak hebben ze zelf wel in hun hoofd hoe dat eruit moet zien.

Dan zeg je wel van, ik denk dat op het moment dat waar je nu staat en wat je in het verleden hebt gedaan en wat je doelstelling is, dan past dit en dat en dit en dat beter bij jou. Dus er is een groot verschil, of tenminste vaak is er wel een groot verschil tussen, wat mensen denken te moeten doen en wat ze uiteindelijk zouden moeten doen. En de trainers waar jij dus mee werkt, die heb je dus goed opgeleid, laat ik het zo zeggen, dat ze dus gewoon echt goed gaan sturen. Speel je hier nog op in, in je marketing? 

Nou, ik gebruik het voor- en na foto's. Maar ik denk dat marketing altijd ook een stukje, ja, toch iemand over de streep trekken blijft, zeg maar. 

Eigenlijk wil ik dat niet doen of wil ik het niet zo vermarkten, maar het werkt wel. Ja, dus... Je zal het toch moeten doen, want je zal toch een stukje commercieel moeten zijn om toch je klanten te binden. 

En ik denk dat dat ook heel goed is, want daarna kun je laten zien dat het ook gewoon een goed product is en dat het menselijk is. En dat je iemand niet over de streep trekt met loze woorden, zeg maar.

We hebben net gehad over de resultaten. Je doet dus aan het begin een halverwege en aan het einde een meting. Doe je dat tijdens die zes weken ook? 

Of doe je dat alleen op het moment dat ze een zes maanden of een twaalf maanden traject aangaan?

Nee, we doen dat eigenlijk in het zes weken traject sowieso om dat mensen dan vaak de meeste resultaten behalen, omdat de motivatie gewoon nog heel hoog ligt. Dus wat we eigenlijk eerst doen is een soort van health check, noemen we dat. Dus dan, ja, LIJFSTIJL Coaches is daar gewoon geweldig in. Daar gaan we het misschien straks ook nog wel over hebben, maar daar krijgen ze een aantal voorbereide vragenlijsten vanuit LIJFSTIJL Coaches. Die nemen we dan met de klant door. We doen een aantal inspanningstesten.

We doen meten en wegen en dat zit ook weer gekoppeld, zeg maar, aan de weegschaal die met Virtuagym ook weer gekoppeld is. Dus alles is gelijk online inzichtelijk. En we proberen eigenlijk in die zes weken zoveel te geven, dat die klant daarna ook gewoon in gaat schrijven.

Zes weken, daar kan je best wel veel in doen namelijk, en dat geeft motivatie voor de rest van het traject en als die motivatie dan gaat zakken bij de klant, dan ben jij als trainer erbij om dat weer om te draaien. En tijdens het 12 maanden traject ga je hier ook gewoon lekker mee door. 

We maken even een bruggetje naar LIJFSTIJL Coaches, sinds wanneer ben jij aangesloten?

Ik denk dat dat in 2017 is geweest. Daarvoor heb ik natuurlijk zelf een jaar lekker aanlopen modderen en alles zelf gedaan. 

En eigenlijk totaal nog niet echt wetende van wat ben ik nou allemaal aan het doen. En toen ben ik met Rob in contact gekomen via Facebook. En ja, toen ging er zo'n wereld voor me open. 

Ja, nou al die voorbereide werkprocessen dat ik denk van oké dit had ik altijd in mijn hoofd zitten.

 Ik deed die dingen wel, maar het was totaal niet gestructureerd. En toen moest ik echt met die werkprocessen aan de slag. En toen dacht ik van zo, dit maakt het zo veel makkelijker.

Je hoeft het niet allemaal opnieuw uit te vinden. Alles staat vast en we komen straks nog even op het team. Helemaal als je wil gaan opschalen met je klanten, met de mensen met wie je samenwerkt. Des te belangrijker is het dat je alles gewoon hebt vastgelegd en dat alle processen gewoon goed staan. Dat mocht het zo zijn dat jij even uitvalt om wat voor reden dan ook, of je het wil of dat het even niet kan en dat mensen het gewoon van je over kunnen nemen. 

En toen ben je ermee aan de slag gegaan. En toen was het dus, dit is 2017, toen was het nog niet zo dat je dus echt bij het Business Jaarprogramma moest aansluiten. Er staat gewoon echt 12 jaar vele studio's en ondernemers gecoacht in Nederland, in België. Dan heb je het echt over honderden. 

Uiteindelijk hebben ze van 12 jaar ervaring, alle ondernemers processen helemaal vastgelegd. 

En daar kreeg jij dan toegang tot. Dus of het formulieren zijn, algemene voorwaarden, dingetjes, maar intake formulieren, trainingsprogramma's, marketingcampagnes, sales, hoe je dat op moet pakken. En nu hebben we dat anders gedaan.

Nu hebben we er een Business Jaarprogramma van gemaakt. En dat betekent dat je dus 12 maanden lang... week voor week, net als wat we eigenlijk gewoon met onze klanten doen, het is niks anders. Ga je dus alle informatie, en dat is best veel, langs. Waarbij je nu dus zeker weet... Na één jaar zo'n 2-3 uur per week focus, krijg ik gewoon de opdrachten die voor mijn business belangrijk zijn, heb ik alles helemaal onder handen genomen en heb ik gewoon een goed fundament staan. En daarvoor kreeg je gewoon toegang.

En dan is het eigenlijk dit als dat je zeg maar tegen jouw klanten zegt, ik heb een shitload aan ervaring, ik heb alles gedocumenteerd, video's, werkdocumenten, alles. Heel veel succes ermee! 

Wat is het verschil geweest voor jou tussen gewoon LIJFSTIJL Coach licentie, zeg maar, lid worden of het Business Jaarprogramma?

Ik denk structuur, want ik ben zelf iemand, als ik ergens voor ga, dan ga ik er een volle bak voor. Dus ik had gelijk toegang tot die enorme map. Nou, dat ben ik binnen een hele dag heb ik dat geprobeerd te implementeren. Dat moet je maar eens aan Rob vragen. Die, die snapte niet dat ik zo snel was. 

Maar nu is het echt structuur. Dus je moet echt goed over dingen nadenken. Je krijgt de juiste opdracht op het juiste moment. En zo kun je dus eigenlijk binnen een jaar gewoon een super sterk bedrijf bouwen.

Waardoor je het ook volhoudt, omdat je hebt ook continue sparringsmomenten en als je even iets niet weet dan kun je het vragen. Dus ik denk dat het stukje structuur, dat dat heel fijn werkt.

En dat is vaak, creëren we dat voor klanten, heel erg. En dan ben je zelf met structuur je eigen bedrijf kwijt. En dat is, het is helemaal niet raar, ik bedoel, iedereen of in ieder geval veel mensen lopen er tegenaan. En we zeggen ook wel, ja, als je eigenlijk klanten adviseert om met jou te trainen, dus als in personal training of personal group training of wat voor coach je ook bent. Ja, dan is het eigenlijk ook wel handig dat jij ook wordt gecoacht.

Niet alleen op fysiek, voeding etc, maar juist ook op je business. Dat iemand even met jou meekijkt over je schouder, hoe dingen lopen of misschien helemaal niet lopen. En waar je ook mee kan gaan sparren.

Het kost ook gewoon veel minder tijd, dat ook. Want ik kan bijvoorbeeld een heel protocol op gaan stellen hoe iemand met mijn klanten om moet gaan. Maar ik haal die van LIJFSTIJL Coaches uit de formule nu. Ik laat ze de online video's zien. Ik vertaal het een klein stukje naar Innovate PT en ik ben klaar.

Je behoudt wel je eigen identiteit en voor de rest kan je alles gewoon kopiëren. 

En dat is ook de reden waarom we met die regio bescherming werken. Ik heb ik dus ook mensen uit jouw omgeving gesproken die moeten wachten. Toen zei ik, ik denk dat je heel lang kan wachten.

Oeh, ja helaas. Ja daarom ben ik ook echt toen lid geworden omdat ik gewoon wist van dit is zo goed, maar als een ander dit ook gaat implementeren, ja het is gewoon zo waardevol. Ja dat geeft me wel een voordeel ten overstaan van de concurrentie.

Nu heb je jouw eigen studio en werk je met je broer samen in loondienst.

Was het voor jou spannend om echt hem, en dan is het wel je eigen broertje, om die in loondienst te nemen? Heel veel mensen die zeggen, ja, loondienst, no way, dat ga ik echt niet doen.

Nee, eigenlijk niet, omdat ik zoveel nieuwe klanten had, dat het ook uit noodzaak was geboren, dat ik echt dacht van, ik moet die mensen kwijt, dus ik heb iemand nodig. Dus ik had ook wel het vertrouwen dat die omzet binnen ging komen om het stukje loon te kunnen betalen. En ik wist toen helemaal nog niet wat loonbelasting was, hoeveel loon ik iemand moest betalen, hoe het werkte met vakantiegeld, noem maar op. Dus ik denk ook dat het een stukje onwetendheid was, wat me ook heeft geholpen om die stap te zetten.

Ook heeft het voordelen dat je er zo onbevangen in kan stappen en dan denk ik, nou oké, ik ga gewoon iemand uitbetalen, er komt genoeg binnen. Ja, er zijn veel mensen die zien dus heel veel beren op de weg. En die denken van, nou, no way dat ik dat ga doen. En ik weet nog dat met Dorien heb ik ook een podcast opgenomen, maar zij ging dus ook iemand in loondienst nemen en ze vond het super spannend om dat eerst te doen. Nu denkt ze, als er weer iemand bij komt, want ze is wel op zoek nog naar mensen, dus als je in een Baarn of in een omgeving woont en je hebt ambities, dan kan je Dorien Fytaal even contacten. 

Het is maar net wat jouw ervaring is zeg maar, dus heb je daar slechte ervaringen mee of je hebt mensen om je heen gehoord die met allemaal horrorverhalen, dat snap ik, dat je dus niet snel ervoor zou kiezen. Maar ja, er zitten ook heel veel voordelen aan.

Ja klopt, want ik vind het zelf heel fijn dat je mensen aan je kunt binden. In plaats van dat je een zzp'er hebt die bijvoorbeeld 2 uurtjes in de week les voor je komt geven. En dan ineens naar jou een WhatsAppje stuurt van goh, ik ben er vanavond niet, succes ermee!

Ja, het is heel anders werken. Het heeft voor- en nadelen. Maar je hebt dus nu een team. 

Uit hoeveel mensen bestaat het team uit?

Ik heb nu vier personal trainers en die draaien allemaal zo'n 35 uur personal training in de week. Ik heb iemand die op de achtergrond mijn marketing doet. En ik heb iemand op de back-offer zitten die alles van facturen tot aan telefoontjes tot aan klantcontact doet.

Dus in totaal zes mensen en dan heb je jou nog. 

Je gaf toen straks aan dat jij het eigenlijk hartstikke leuk vindt, marketing en sales. Hoe ben je dan daarmee bezig? Besteek je dat helemaal uit of werken jullie daar veel in samen, zeg maar?

Ja, we werken er veel in samen. Ik was heel erg zoekende naar wat kan ik nog aan mijn marketing verbeteren en hoe kan ik mijn merk sterker neerzetten. 

Toen heb ik eigenlijk bij de lokale opleidingen geïnformeerd van goh, hebben jullie nog marketingstagiairs of iets in die richting. En ja, toen is eigenlijk iemand opkomen draven en die heb ik nu gewoon in loondienst aangenomen voor een uur of tien in de week. 

En wij sparren samen. Want ik ben zelf heel impulsief. Ik zou zomaar iets erop knallen zonder goed te kijken naar de spelling bijvoorbeeld, of net een plaatje wat niet helemaal goed afgewerkt is. Dus eigenlijk speel ik al mijn ideeën en hij gaat dat tot een mooi compleet plaatje maken, waardoor het er ook nog eens professioneel uitziet.

Ik denk ook dat het goed is dat je met allemaal ideeën zit... en dat je het eigenlijk al, zeg maar, zo kan aanleveren. Maar de kunst is om, net als met trainen, wat we aan het begin ook al zeiden... Consistency is key. En dat je daar dus gewoon een hele campagne van gaat maken. En als dat goed werkt, dat je dat ook gewoon regelmatig terug laat komen. In plaats van... dit is leuk en dat knallen we erop. Dan ben je all over de place. En voor mensen is dat ook niet fijn. 

Mensen vinden het ook fijn om iemand die de structuur heeft, daar gaan ze veel sneller mee aan de slag dan iemand die "all over de place is". Als ik met een coach te maken heb voor bijvoorbeeld business coaching, en die is zelf all over de place, ja, dan ga ik daar niet mee aan de slag.

En dan heb je dan vervolgens backoffice, hoe werkt dat? 

Dus ja, loon, administratie, facturatie en dat soort dingen. Ook telefoontjes opnemen en zo. Stel je belt mij nu zeg maar op mijn 06, dan wordt die gewoon doorgeschakeld en dan neemt er een dame, neemt op en die zien ook dat het voor Innovate Personal Training is. Dus die kunnen ook gelijk schakelen in hoe ik het graag wil.

Oh wauw, maar die heb je wel eerst een soort van opgeleid, goed geïnformeerd over wat jullie doen.

Nou het grappige is dat dat een van mijn eerste klanten was. Die mevrouw die trainde bij mij en die was hier dus een bedrijf in aan het opzetten. En op den duur is dat tot een samenwerking gekomen dat ik haar personal training geef. En dat zijn mijn back-office runde. En zij weet dus alles van mijn bedrijf omdat ze al zo lang lid is. Weet ze precies hoe of wat. En kan ze de klant ook vanuit geuren en kleuren vertellen hoe het bij ons binnen draait zeg maar. Dus dat geeft gewoon zoveel mogelijkheden.

En op den duur zijn wij natuurlijk zelf zo gegroeid dat dat stukje ruilen voor training, dat ging op den duur niet meer. Dus toen hebben we elkaar echt wel officieel zakelijk in de hand genomen, zeg maar.

Ja, precies. Dus nu werken jullie echt zakelijk samen. En zij zit dan niet op een kantoor. Zij heeft gewoon die telefoon en op het moment dat er dus wordt gebeld of hoe zie ik dat?

Nou haar bedrijf is nu ook gegroeid, dus ze heeft een paar dames die zitten op kantoren en zij werkt zelf vaak vanuit huis. En het is maar net eigenlijk wie die telefoon meeneemt, diegene neemt op.

Hoe ben je erbij gekomen om met een soort telefoon service te gaan werken?

Ik wou rust. Ik kwam er eigenlijk zelf achter en dat heeft ook weer een beetje met die telefoon te maken dat als ik dan 8 uur personal training had gedraaid dat ik thuis kwam en dat ik dacht oh ja iemand heeft nog gevraagd voor een offerte, ik moet nog mailtjes beantwoorden, ik moet allemaal whatsappjes beantwoorden, ik wilde ook sociaal met mijn vrienden zijn. En ik was daar op den duur zo klaar mee, want je moet dus ook goed realiseren wat je niet leuk vindt. En toen dacht ik, ik ga dit gewoon uitbesteden.

Tof dat je dat zo op deze manier doet. En ik denk ook wel dat dat fijn is, want zoals ik het nu begrijp geef je zelf behoorlijk nog veel les. Hoeveel les geef je nu ongeveer per week? 

Ik geef zelf ongeveer nog 20 uur les, zodat ik ook gewoon genoeg tijd over heb om het team aan te sturen, etcetera.

Dat werken AAN je bedrijf en het team aansturen, dat is vaak ook een hele grote uitdaging. 

Want als je zelf veel aan het lesgeven bent, dan heb je niet de tijd om al die andere dingen te doen. Of je moet dat nog ernaast gaan doen, dat is gewoon geen doen. Dus eigenlijk, zoals ik het zo hoor, heb je het wel goed voor elkaar in verdeling en qua tijd. En dat je dus ook AAN je bedrijf werkt.

Heb je dit plaatje zoals je nu hebt, heb je dat altijd al zo in je hoofd gehad als doel?

Ja, als ik nu terugdenk wel, ik ben zelf ook altijd van het visualiseren en het jezelf voorhalen en dat je jezelf ziet staan in de studio bijvoorbeeld. Natuurlijk is het ook wel een samenloop van omstandigheden dat ik bijvoorbeeld die backoffice erbij heb gekregen en dat die studio waar ik nu in zit, dat die daar staat waar die staat. Maar ik had altijd wel een globaal idee van ik wil die kant op. 

En ik vind het zelf ook heel erg fijn dat ik vrijheid voor mezelf heb gecreëerd. Om bijvoorbeeld als ik op maandagmiddag zeg van ik wil naar het strand, dat ik naar het strand kan. En dat heb ik me wel altijd gewoon voorgehouden, dat ik doe het ook voor een stukje vrijheid.

Ja, en veel mensen die creëren op het moment dat ze voor zichzelf beginnen geen vrijheid, maar eigenlijk een monster. Die zijn eigenlijk veel harder aan het werk, veel meer uren aan het draaien, vaak verdienen ze minder dan voorheen. En hebben ze veel minder vrijheid en ze waren begonnen voor de vrijheid.

Dat moet je nooit uit oog verliezen, waar je het voor doet en vaak doe je het ook voor vrijheid.

Ik vind het super leuk om mensen te helpen. Maar het is geweldig als je doet wat je leuk vindt, wat je hobby is. Dat je daar ook nog eens een team mee kan creëren die mensen helpt. En dat je ook nog eens de vrijheid hebt om te doen wat je zelf wilt.

Zijn er nog dingen waarvan jij zegt van nou oké dit is wat ik nu nog voor ogen heb wat ik zou willen bereiken?

Ik zou nog wel willen doorgroeien naar een grotere studio of een tweede studio erbij, omdat we nu eigenlijk bij wijze van spreken tegen de muren oplopen omdat het gewoon te klein wordt. 

Voor jouw beeldvorming, we staan dan met vier of vijf personal trainers tegelijk les te geven op 100 vierkante meter. Dat is best klein. Dus ik zou heel graag of een tweede locatie of een grotere locatie erbij willen en dan bijvoorbeeld in samenwerking met een fysio of iets in die richting, zodat je nog een meer circulair systeem kan creëren.

Je ziet steeds meer dat fysio's ervoor openstaan om samen te werken...  of überhaupt het hele Business Jaarprogramma door te lopen... omdat ze ook meer commercieel gaan denken. Dus ik denk dat dat een hele slimme zet is voor een locatie. 

Werk je op dit moment wel samen met Fysio's of met andere behandelaars?

Ja, ik heb een eigen fysio die ik eigenlijk vanuit de sportschool waar ik toen startte al heb leren kennen. En eigenlijk al mijn klanten stuur ik daar naartoe op het moment dat ze iets hebben. En het fijne is dat hij dan ook gelijk kan vertellen van goh, ik zou hierop letten of ik zou zus of zo doen. Dus dat maakt het veel makkelijker om te schakelen.

Ik heb zelf ook altijd met fysio's gewerkt. Ik geef dan les op verschillende locaties dus bij mensen thuis, lekker in de natuur, op het strand bijvoorbeeld. Maar als er dingen zijn en mensen gaan dus naar een fysio omdat ik ze doorverwijs of andersom, heb ik dus ook altijd contact met de fysio. 

Ik moet zeggen dat steeds meer fysio's of praktijken open staan om relevant de klant informatie te delen om de klant verder te helpen.

Wij weten veel meer hoe delen sterker te maken, mobiliseren of wat dan ook. En zij weten meer anatomie inhoudelijk, daar moet de spiersspaning wat hoger, die spieren moet je een beetje met rust laten, daar moet je dat mee doen, weet je wel. En wij kunnen er mee aan de slag, en dat maakt het de cirkel rond.

Tof dat je dat in ieder geval zo doet. Ik ben ook altijd heel blij op het moment dat ik hoor dat mensen steeds meer die krachten gaan bundelen.

Je hebt een team en dat is gegroeid, hoe zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen?

Dat is in het verleden nog wel eens lastig geweest omdat ik veel mensen had die 10 uurtjes kwamen werken, 20 uur kwamen werken. Dus nummer 1 is zorg dat mensen veel uren bij je komen werken zodat ze veel op de vloer zijn, je ze veel ziet en ze echt gebonden zijn aan het bedrijf. En daarnaast ook weer dat stukje in ritme met elkaar zijn. Dat kan zijn dat je leuke dingen met elkaar gaat doen. Bijvoorbeeld een borrel doen we weleens of we gaan gewoon wat leuks doen. En we hebben sowieso een maandelijks overleg. 

En met iedere trainer doe ik iedere week een half uur tot een uur wandelen. En dat zie ik meer als een stukje coaching wat ik weer doorgeef aan hun. En dan kunnen ze alle vragen aan mij stellen. Dus van klant casussen tot aan persoonlijke vragen.

Dat vind ik zelf ook heel leuk om te doen. En ik merk gewoon heel erg dat dat de band versterkt. En dat je ook gewoon heel erg goed kan kijken naar zijn alle werkprocessen duidelijk. En wordt alles uitgevoerd zoals ik het graag zou willen zien.

Wat gaaf dat je daar de tijd voor neemt. Ik denk ook dat het belangrijk is om die tijd te investeren, want je krijgt het ook gewoon terug.

Het geeft heel veel voldoening en dat miste ik op en duur in het stukje. Het gaf zoveel succes hoe goed het ging, dat ik me op en duur ging vervelen binnen mijn bedrijf. En toen ben ik eigenlijk gaan kijken, maar wat geeft mij nou voldoening? Nou, en dat gaf die jonge gasten gewoon een beter mens maken. Dat vind ik heel leuk.

Ik word heel blij als mensen beter gaan bewegen... maar ik word ook heel blij op het moment dat ik zie dat personal trainers stappen gaan maken in hun business. Of dat nou is binnen Ondernemen op Sneakers of binnen LIJFSTIJL Coaches. 

Mensen coachen begeleiden, dat is hetzelfde, alleen het resultaat is misschien net even iets anders, maar je haalt dezelfde voldoening eruit.

Werk je ook met ZZP'ers?

Ik heb er echt heel bewust voor gekozen om niet met ZZP'ers te gaan werken, omdat ik mensen gewoon wil binden aan mijn bedrijf.

En worden ze dan ook betaald voor dat half uurtje wandelen? 

Ja, zeker. Ja, eigenlijk alle uren die ze draaien, dus van schoonmaken tot... laatst had ik bijvoorbeeld een leuke idee. Ik dacht ik ga een beach workout voor mijn klanten weggeven, super tof. En toen moest een trainer dat gaan ontwikkelen. Dus zulke uren krijgen ze ook betaald, omdat het simpelweg werk is. Het zorgt ook voor meer omzet op de lange duur, omdat er echt wel iets mee gaat gebeuren. Mensen zien het op social media of iemand neemt iemand mee die enthousiast is.

En dat vond ik in het begin wel heel spannend om te doen. Maar ik zie gewoon dat dat zichzelf vanzelf weer uitbetaalt.

Ik denk ook wel dat op het moment dat mensen weten, oké, ik krijg voor deze uren betaald, als je de goede mensen hebt, dan nemen ze ook hun verantwoordelijkheid.

Ja klopt, en dan zijn ze al in, want anders wordt het allemaal half half.

In het begin ging het dat niet zo goed, al die neuzen dezelfde kant op. Wat is er toen niet goed gegaan?

Mensen die niet bij de vergaderingen waren omdat ze iets anders te doen hadden, of bijvoorbeeld dat ze bij een andere werkgever werkte waar ze liever hun goodwill toonden. Werkprocessen die niet nageleefd werden, dus ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat de deurnetjes wordt opengehouden voor iemand, of dat iemand zijn cadeau op tijd krijgt als hij bij ons start. En ik moest continu achter al die dingen aanlopen en controleren.

En nu ik dit team heb staan, kan ik dat helemaal loslaat, want het gaat niet meer fout.

Heb je ook nog een proces voor het instrueren van jouw team?

Ja. Nou, dat is dus eigenlijk dat proces van wekelijks met die gasten wandelen en in het begin laat ik ze ook het stukje LIJFSTIJL Coaches meenemen natuurlijk, dus ik laat ze echt heel die formule doorlopen. En dan laat ik ze vragen opstellen die ze aan mij hebben van hoe dat dan binnen Innovate werkt. En op die manier coach ik ze eigenlijk.

En dat kan ook heel makkelijk, je wijkt er niet van af, het is altijd hetzelfde. Omdat je dat volgens een formule doet, wat gewoon is uitgeschreven. 

Wat doe jij voor community building, tussen jouw klanten? Organiseren je evenementen of hoe kan ik dat zien?

Ja, ik organiseer sowieso iedere maand een evenement. Dat kan zijn van een ijsbad workshop tot een vrijdagmiddag borrel workout. Lezingen organiseren we op die manier. En hoe wij ook een community bouwen is op de manier dat wij alle ondernemers die bij ons zitten, want onze voornaamste doelgroep is ondernemers, die in contact met elkaar brengen waardoor er weer nieuw business ontstaat. 

Er hangt een groot bord bij ons in de zaak en daar kan iedereen zijn eigen kaartje ophangen van zijn business of een flyer of iets in die richting. En zo zie je dus dat mensen gaan samenwerken met elkaar, elkaar daar ook weer zien in de sportschool, dat ze een shake met elkaar drinken en ja, op die manier ontstaat er echt een club.

En organiseer je daar dan ook gewoon nog apart evenementen voor of momenten voor?

Nee, dat niet echt. Ik zie eigenlijk dat dat gewoon organisch groeit, zeg maar. En dat mensen ook op bepaalde tijdstippen gaan trainen, als iemand anders ook traint, als ze die graag willen spreken. En vrijdagochtend is bijvoorbeeld echt zo'n ondernemersmoment, zeg maar, dat ze met z'n allen nog even zitten te babbelen en een shake zitten te drinken. Dus ja, dat ontstaat vanzelf.

Waar kunnen mensen jou vinden, Romeo? 

  • Innovatepersonaltraining.nl
  • Romeo de Kraker op Instagram.
  • Bij LIJFSTIJL Coaches in de community

Viel het nou mee achteraf?

Ja, achteraf wel. Ik vond het inderdaad heel spannend vooraf, maar ik vond het hartstikke leuk om te doen. En ik heb nu zoiets van we hadden nogal twee uur kunnen praten, want ik heb nog zoveel te vertellen. Misschien gaan we dat ook zeker nog wel een keertje doen :)

Voor nu, succes met je activiteiten en het zou natuurlijk tof zijn als je een tweede locatie kan gaan opzetten straks. 

Wil je sparren over een van deze onderwerpen, kun je 2 dingen doen

Dan kom je gewoon in een besloten community, een warm bad met allemaal gelijkgestemden. En daar kan je al je vragen droppen. En dan denken en kijken wij met jou mee om ervoor te zorgen dat ook jouw business lekker er gaat lopen. 

Voor nu, bedankt tot de volgende aflevering en Njoya day!

Reactie plaatsen