Podcast 77 - Opschalen en de studio verkopen, Lino Ottenhof
07 december 2022 
4 min. leestijd

Podcast 77 - Opschalen en de studio verkopen, Lino Ottenhof

Opschalen en verkopen, zo deed Lino dat!

In augustus 2006 heeft Lino Ottenhof besloten om te gaan ondernemen en zich ingeschreven bij de KvK. Voordat Lino als Personal Trainer begon heeft hij de ALO gevolgd en is afgestudeerd met een topsport regeling omdat hij topsport bobsleeër was. Waarna hij als trainer bij de landmacht begon en later bij luchtmobiel. Uiteindelijk binnen het onderwijs uitgekomen bij de opleiding Sport en Beweging, vergaderen was echter niets voor hem. Hij dacht dat hij het zelf beter kon en begon in Amsterdam zijn eigen studio.

Twee verschillende werelden

Fitnessclub is massa en Personal Trainer studio’s zijn maat gesneden werk, veel kleiner. Klanten binden zich snel aan de trainer. In het begin vis je uit de vijver van die fitnessclub, je bent een van de gezichten van de fitnessclub. Je geeft aanzien aan een fitnessclub en brengt ook geld binnen bij de fitnessclub, omdat je daar huur betaald. Lino zag meer winst voor de fitnessclub dan voor hemzelf. Door goed te communiceren met de fitnessclub waar Lino werkzaam was, kon hij om de hoek beginnen met de start van zijn eigen PT studio.

Prijs bepalen

De klanten die bij Lino kwamen, die betaalde aan de fitnessclub, maar ook aan Lino zelf voor de PT. Er was dus geen sprake van een concurrentiebeding toen hij weg ging. Het waren al zijn klanten. Hoe voller zijn agenda raakte, hoe hoger zijn tarief kon worden.

Lino: Vraag is aanbod!

Wel polste hij wat de klant fair vond en open geweest qua communicatie. We gaan weer naar de jaarwisseling, wat vind jij fair?  Er zijn ook klanten die aangaven wat hun max was, wat ze wilden besteden. De prijs bepaal je aan de hand van kennis en ervaring.

Lino: De sterkste reclame is mond tot mond reclame. Dat zal het altijd blijven voor Personal Trainers.

In het verleden heeft Naomi wel te maken gehad met een concurrentiebeding. Wil je daar meer over weten? >>>kijk dan hier

Opleiding

Lino’s visie is altijd geweest om meerdere disciplines in huis te hebben, zoals trainers met een achtergrond als fysiotherapeut of diëtist. Ook evenwicht in het team tussen mannen en vrouwen vond hij belangrijk.

Het CIOS bestaat al heel lang. Op een gegeven moment zijn er meerdere ROC's die ook begonnen met sport en bewegen (MBO) opleidingen. Als je niet voltijds naar school kan zijn er voldoende deeltijdopleidingen of cursussen. Zoals NASM en NL Actief (hier geeft Lino ook les). Belangrijk is dat je weet waar jouw drive zit, wat jouw visie is en hoe jij als professional bezig wilt houden voordat je een opleiding kiest.

Studio opschalen en verkopen

Door mond tot mondreclame en social media werd de studio van Lino steeds bekender. De trainers droegen shirts met Power Coach erop en plaatste daar foto’s van op hun profiel. De trainers samen vormden een team. We werkte met 10 rittenkaarten met een geldigheid van 3 maanden, daar wilde Lino eigenlijk vanaf, maar de stap naar een abonnement was groot. Daar moet je ook misschien iets meer kunnen faciliteren dan een kleine studio waar je 1 op 1 traint.

Lino: Probeer een zo steady mogelijke cashflow voor jezelf neer te zetten.

Lino zag het voor zich om een studio te hebben, maar ook om te groeien, dit betekende dat er een nieuwe studio bij moest. Deze kreeg hij om de hoek met hetzelfde team. Het team dat hij had wilde het liefst in de eerste studio blijven werken. Dat werkte niet goed, Lino heeft dan ook deze tip voor jou: Denk niet alleen in doelen, maar denk na over wat echt belangrijk is voor jou als ondernemer, wat is jouw werkelijke missie? Waar doe je het echt voor? Dat moet hem niet zitten in geld, spullen of trainers.

Je wilt natuurlijk een stabiel inkomen hebben, maar om dit te kunnen managen, met 10 trainers en een extra locatie, dat is een behoorlijke uitdaging en het groeide Lino een beetje boven zijn hoofd.

Naomi: een doel is vaak meetbaar en een missie is meer een gevoel dat je na streeft, waardering of voldoening. Dat is niet meetbaar.

Op een gegeven moment kwam er een kentering. Lino kreeg het gevoel het team te ontgroeien. Hij had een klant die business coach was en die liet hem anders nadenken. Hij wilde graag helpen en heeft een paar sessies aangeboden. Een vraag was, hoe wil je eindigen, wat is je end-game? Wat wil je nog bereiken en hoe wil je afsluiten? Dat was een eyeopener, dan ga je nadenken. De cijfers moesten geanalyseerd worden, wat wil je over houden als je de boel verkoopt?

Lino: Ik dacht dat ik heel wat was, maar dat was ik nog lang niet.

Ook het verdienmodel viel tegen, het bleek dat Lino te weinig over hield voor zichzelf. Toen besloot hij de boel gelijk te verkopen aan een van de trainers. Beide stonden achter het afgesproken bedrag. Lino kon rustig zijn rug keren naar de studio. Deze trainer runt de boel nog steeds!

Sta jij op het punt dat je een verandering moet doormaken, stel kritische vragen aan jezelf, en benader ook iemand die met een frisse blik tegen jouw situatie aan kijkt.

Lino: je bent een missie eigenlijk je hele leven aan het ontwikkelen.

Wat is de toekomst van de trainer/ coach?

In de basis ben je een mensen mens. Je doet dit vak omdat je van mensen houdt. Belangrijk is om te kijken waar de diepere laag zit bij de mensen. Dat zit hem in de leefstijl. Voeding, slaap en coaching komen steeds meer aan bod. Door te werken met de juiste gesprekstechnieken, de juiste vragen te stellen en tot de kern te komen bereik je meer resultaat met je klant. De succesformule zit hem in de combinatie trainer en coach. Lino geeft als tip, kijk buiten het geijkte om en zoek naar een goede mix.

In het proces moet je bezig zijn met wat het persoonlijk doel van de klant is. Dit persoonlijke doel moet je scherp stellen, doorvragen dus. Naast het fysieke aspect moet je ook bezig zijn met het mentale aspect, schouder aan schouder richting het doel met als wapen de juiste vragen stellen!

De trainers van tegenwoordig laten zich grootschalig zien. De buitenkant ziet er fantastisch uit. Maar waar de kwaliteit zit, dat is dat je mensen kan raken. Dat je weet te komen tot de diepere laag. Er zit in de beroepshouding van de studenten een groot verschil tussen vroeger en nu. Lino merkt dat nieuwe studenten zich niet zo goed meer kunnen verplaatsen in anderen, dat het ze ook niet zo veel uit maakt. Er is veel afleiding, wat ons af leidt van de essentie. Wil jij succesvol worden als trainer, dan ligt hier jouw mogelijkheid.

Je kan Lino vinden op Linkedin -> Lino Ottenhof

Stel gerust een vraag bij ons in de community.

Wil jij je ook ontwikkelen als ondernemer, elke dinsdag delen wij kennis.

Er komen diverse topics aan bod ✅ Groei met ons mee!  

Ben of ken jij iemand met waardevolle content, die Personal Trainers in kunnen zetten en wil jij ook spreken in de podcast? >>>Hier kun je je aanmelden als spreker

Veel luisterplezier en Njoya day!

Reactie plaatsen