Wat is belangrijker voor jou om na te streven in de trainingen: progressie of plezier?
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mensen het plezier in sport vinden. Sommige mensen hebben gewoon nog niet de juiste sport/coach gevonden wat echt bij ze past.
Het gaat niet alleen om de training als in een reeks oefeningen, sets, herhalingen en rust.
Wanneer mensen alleen trainen omdat het "moet", dan is de kans groot dat mensen het niet volhouden. En wanneer je progressie wilt boeken met jouw klant en een verandering wilt bewerkstelligen, dan is het belangrijk dat mensen bepaalde patronen gaan veranderen/aanpassen.
Naast de daadwerkelijke training is het belangrijk dat mensen:
- veel meer gaan bewegen;
- bewuster met hun lichaam om gaan;
- het lichaam voeden met de juiste brandstof;
- voldoende rust nemen om te herstellen etc.
Het is een flinke uitdaging om dit vol te houden wanneer er klanten er totaal geen plezier in hebben.
Tijdens deze aflevering bespreken we waarom ik ruim 15 jaar voor deze aanpak kies en hoe ik dat toe pas in verschillende lessen.
Het is aan ons (trainers/coaches) de taak om de training leuk te maken!
Voeg spelelementen toe of maak er een wedstrijdje van. Laat mensen hun scores bijhouden of samenwerken.
Hoe beter je jouw doelgroep kent, hoe persoonlijker je het kunt maken, hoe plezieriger zij de training ervaren.
Like attracts like!
Het is grappig om te zien hoe je, aan de hand van trainingen, een profiel kunt schetsen en het "persoontje" naar boven kunt halen. Wanneer je deze informatie inzet in jouw marketing acties, hoe groter de kans dat soortgelijke klanten hierop af komen.
Wanneer mensen met dezelfde leefomstandigheden en eigenschappen bij elkaar zet. Voelen ze zich veilig genoeg om echt te ontspannen. Dit heeft een positieve invloed op de rest van de groep.
Schets de ideale klant voor jezelf en stem je marketing erop af.
Het is leuk en belangrijk om plezier te hebben tijdens het trainen, maar het moet ook niet z'n doel voorbij gaan.
Het is aan jou als trainer/coach om balans te vinden in het hard laten werken, en tegelijkertijd de mogelijkheid vinden dat mensen kunnen ontladen, ontspannen maar zeker ook kunnen lachen.
Kortom, maak gewoon een leuk feest van de training, elke keer weer!
Ik kies ervoor om de trainingen zo te geven dat mensen snappen en voelen wat ze doen met hun lichaam.
Wanneer ik zie dat het bij mensen niet binnenkomt, kan het zijn dat ik ook uitleg waarom en laat ik ze het op verschillende manieren ervaren. (Het laatste is afhankelijk van de situatie)
Mensen kiezen ervoor om te werken aan hun lichaam en daar mogen ze trots op zijn.
Ik laat ze regelmatig denken als een atleet:
- hoeveel energie heb je nu;
- hoe ziet de workout eruit;
- waar kun je je winst behalen;
- waar zou je moeten "cruisen";
- kortom, hoe ga je deze workout benaderen?
In de meeste gevallen krijgen klanten een doel zoals:
- energie goed verdelen a la, lekker cruisen en volume draaien;
- opbouwen naar een piekmoment;
- (te)hard starten, suck it up en niet meer stoppen;
Op deze manier wordt de training niet als een gigantische checklist ervaren en is de beleving van de training heel anders.
Na de training is het goed om te weten hoe mensen de training ervaren hebben:
- viel het mee / tegen;
- wat zou je de volgende keer anders doen;
- wat ging er goed;
Wanneer de plezier aanwezig is, en het werk gedaan wordt, komt de progressie vanzelf.
En natuurlijk sluit je altijd af met een positieve vraag/opmerking. Elke klant loopt mijn les uit met een voldaan gevoel, no matter what.
Loop je vast en wil je sparren over dit onderwerp?
Maak dan gebruik van de wekelijkse Sneaker Support in onze community.
Dinsdag 12.00 uur staat ons team, voor jou klaar om met je mee te denken en praktisch toepasbare oplossingen aan te reiken.
Ben je nog geen lid van onze community?
Stuur ons een berichtje voor meer info >>>
Presteren doe je niet alleen, winnen doe je samen!🎉
Njoya day en veel luisterplezier!